Bijna alle ecommerce platformen genereren zelf een datafeed, ten behoeve van bijvoorbeeld Google Shopping, Beslist of andere feed-gebaseerde kanalen. Helaas zien we maar al te vaak dat agencies en online retailers deze door het platform gegenereerde datafeed onbewerkt en rechtstreeks uploaden in het Google Merchant Center.Doordat een datafeed veel invloed heeft op de prestaties van een Shopping campagne, raden wij altijd het gebruik van een feedmanager aan. Een feedmanager is een tool die het manipuleren van een datafeed mogelijk maakt, we leggen u graag uit waarom u ook een feedmanager zou moeten gebruiken.

1. Filteren op basis van vele factoren

Een door uw platform-gegenereerde datafeed bevat vaak alle producten, en houdt geen rekening met voorraad, minimum prijs en/of marge, soort product, etc. Adverteren met alle producten is zelden een goed idee, helemaal voor partijen met een beperkt budget. Omdat filtering vaak niet mogelijk is in een door een platform-gegenereerde datafeed gooit u onnodig budget weg wat al snel meer is op jaarbasis dan een feedmanager u zou kosten. Door filtering bespaart u niet enkel advertentiebudget, u zorgt ook dat het aantal meldingen in Google Merchant Center tot een minimum wordt beperkt. De frequentie en aantallen van meldingen in Merchant Center dragen weer bij aan de kwaliteitsscore in AdWords.

2. Voldoe aan de kwaliteitseisen van Google

De regels om te adverteren met Shopping veranderen zo snel, dat het lastig kan zijn om goed op de hoogte te blijven van alle vereisten, aanpassingen en mogelijkheden die Google op dit moment hanteert. Dit kunt u zelf bijhouden en (laten) aanpassen in uw ecommerce-platform zodat uw datafeed weer up-to-date is, maar dit kost veel tijd en geld. De meeste feedmanagers voegen nieuwe velden, mogelijkheden en vereisten snel door in de softare, zodat u meteen weet wat u te doen staat om weer aan de regels van Google te voldoen.

3. Voeg additionele informatie toe

Veel webshops verzenden niet onder alle omstandigheden gratis. Dit wordt niet altijd goed meegegeven in de datafeed, waardoor miscommunicatie met uw klanten kan ontstaan. In een feedmanager kunt u zelf aangeven wanneer u wel en niet gratis bestellingen verzend door voorwaarden aan te geven. Daarnaast kunt u ook gebruik maken van custom labels. Met custom labels kunt u informatie meegeven waarop u laten kunt segemnteren en optimaliseren in de AdWords interface. Meer informatie over custom labels en wat u ermee kunt leest u in dit artikel.

4. Werk effectiever, verklein het risico

Een goede feedmanager is erop gericht u als gebruiker zo snel, makkelijk en goed mogelijk een datafeed te manipuleren. Hierdoor bent u minder tijd kwijt met het (laten) manipuleren van uw datafeed wat uw ecommerce platform genereerd, wat vaak lastig, omslachtig en technisch is. Dit brengt met zich mee dat het aanpassen van een datafeed rechtstreeks in uw ecommerce platform risicovol kan zijn waardoor andere functionaliteiten van uw website uit kunnen vallen als u niet zeker bent wat u doet. Het manipuleren van een datafeed in een feedmanager brengt deze nadelen niet met zich mee, en doordat u eerst uw datafeed importeert in een feedmanager voordat u deze bewerkt heeft u altijd een backup. Mocht uw datafeed een foutmelding opleveren in Merchant Center, dan kunt u deze met behulp van een feedmanager in bijna alle gevallen veel sneller oplossen.

5. Neem een voorsprong op de concurrentie

Hoe beter uw datafeed, hoe beter uw Google Shopping campagne zal lopen tot een bepaald niveau. Doordat Shopping een relatief nieuw kanaal is ontbreekt vaak kennis, tijd en ervaring om alle mogelijkheden optimaal te benutten. Haal hier uw voordeel uit en zorg dat u met een goed deoptimalsieerde datafeed uw concurrentie een stap voor bent. Met een feedmanager is het simpeler om extra velden toe te voegen die relevant zijn voor uw doelgroep, maar ook om in bulk titels aan te passen van uw producten waardoor u meer gevonden wordt en meer verkoopt tegen lagere kosten, omdat u effectiever adverteert.

Gebruikt uw organisatie al een feedmanager om het meeste rendement uit Shopping te halen of laadt u uw datafeed rechtstreeks in Google Merchant Center? Wij helpen u graag met het inrichten van uw feedmanager, het kiezen van een geschikte feedmanager voor u of het compleet ontzorgen van uw datafeed management.

Benieuwd wat wij aan uw Google Shopping campagne kunnen verbeteren zodat deze nog winstgevender wordt?

Doe de gratis Shopping check