Voor Shopping adverteerders is het Merchant Center geen onbekend terrein. Toch zien we dat het Google Merchant Center de aandacht krijgt die het nodig heeft. Merchant Center is de tool van Google waar de feed wordt geüpload en/of gekoppeld, en tegelijkertijd een rapportagesysteem waar de foutmeldingen met betrekking tot Google Shopping gemeld worden. Er zijn verschillende gradaties meldingen, hier schreven we eerder over (link). In dit artikel behandelen we de meest voorkomende fouten in Merchant Center en duiken we wat dieper in de achterliggende redenen.

1. Onjuiste prijzen
Vaak zijn de meeste fouten prijsgerelateerd. Google haalt maximaal 1x per dag een datafeed binnen, waardoor prijzen niet altijd meer overeenkomen met de prijzen op de productpagina’s. Een productprijs in de datafeed die niet correspondeert met de prijs op de productpagina wordt door Google als incorrect gezien en daardoor afgekeurd.

Vaak kan dit worden opgelost door enkel s’nachts de prijzen te wijzigen voordat Google Merchant Center opnieuw de datafeed inlaadt of door gebruik te maken van de functie automatische artikelupdates.

2. Voorraad
Producten die na het ophalen van de datafeed door Merchant Center zijn uitverkocht, worden afgekeurd op basis van beschikbaarheid. Google keurt niet realtime producten af die niet meer op voorraad zijn, dus dit kan teleurgestelde bezoekers opleveren en onnodig advertentiebudget kosten.

Dit kan worden opgelost door producten die een hoge omloopsnelheid hebben uit te filteren wanneer deze onder een bepaalde hoeveelheid komt. Ook voor deze melding kunt u gebruik maken van de functie automatische artikelupdates, waarbij Google realtime de productvoorraad op de productpagina controleert en waar nodig deze doorvoert zonder afkeuringen.

3. GTIN/ean gerelateerd
Sinds enige jaren is het meegeven van een GTIN/ean code verplicht voor producten waarvoor deze beschikbaar zijn. We zien vaak een melding dat de identifier (de GTIN of ean code) onjuist is of zelfs ontbreekt. Soms is dit slordigheid, maar vaker is het geval dat voor de producten waar de melding voor geldt geen GTIN/ean code beschikbaar is. Hierbij kunt u denken aan zelfgemaakte artikelen, eigen merken, etc. Google gebruikt GTIN/ean codes om gemakkelijker aanbieders met dezelfde producten te vergelijken en om op basis van deze unieke code informatie op te halen.

De oplossing hangt af van wat op uw producten van toepassing is. Hebben uw producten wel een GTIN/ean code vanuit de leverancier? Dan dient u deze mee te geven in de datafeed. Wanneer voor uw producten simpelweg geen GTIN/ean codes bestaan is het een optie om de kolom ‘Identifier exists: false’ mee te geven. Op deze manier geeft u aan dat u geen identifier beschikbaar heeft en wordt uw product dus niet afgekeurd maar gewoon getoond. Heeft u wel producten waarvoor een identifier beschikbaar is maar geeft u de kolom ‘Identifier exists: false’ mee? Helaas, Google triggert ook op andere productkenmerken waardoor uw producten vaak alsnog worden afgekeurd.

Bovenstaande fouten zijn slechts enkele van de vele fouten die we tegen komen, echter zijn dit met afstand de fouten die het meeste voor komen. We hebben jarenlange ervaringen met alle soorten afkeuringen, meldingen en waarschuwingen. Benieuwd hoe wij u kunnen helpen om uw getroffen producten weer zo snel mogelijk online te krijgen? Onze specialisten helpen u graag, laat uw gegevens hier achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.