De meeste retailers zijn al druk in de voorbereiding voor het belangrijkste kwartaal van het jaar. Dit jaar is het wegens omstandigheden anders dan andere jaren, en zullen naar verwachting veel meer aankopen online plaatsvinden. In dit artikel geven wij u vijf tips om optimaal te profiteren van Google Shopping voor de feestdagen!

Tip 1: Pak een select aanbod geschikte producten

De concurrentie is veelal moordend op Google Shopping, waardoor het erg lastig tot onmogelijk kan zijn om met alle producten winstgevend te adverteren. Ons advies is om met een select aantal producten te adverteren in plaats van met de gehele collectie. Naast dat dit scheelt in budget, is het ook sneller mogelijk een conclusie te trekken welke producten er succesvol zijn en welke niet. Met deze informatie kun u uw aanbod op Google Shopping verder uitbreiden. We zien daarnaast onder onze klanten dat bundels, startpakketten en combideals het goed doen. Denk hierbij aan leuke geschenksets met meerdere aan elkaar gerelateerde producten, combikorting bij twee gerelateerde producten, etc.

Tip 2: Gebruik Van/Voor aanbiedingsprijzen

Wie denkt aan de feestdagen en retail, denkt aan aanbiedingen. Waar Shopping de rol van prijsvergelijker vervult, is het dé plek om jouw aanbiedingen te vertonen. Om duidelijk te maken dat de prijs die je hanteert voor het product een aanbieding is, kun je de aanbiedingsprijs in een apart veld meegeven. Dit veld in de datafeed is bekend onder de naam ‘Sale price’. Door jouw aanbiedingsprijs apart mee te geven, bestaat de kans dat Google je aanbiedingsprijs een aparte vermelding geeft onder de reguliere prijs zodat bezoekers zien dat jouw product scherper geprijsd is dan normaliter het geval is.

Tip 3: Zorg voor een optimale campagnestructuur

Aangezien komende periode de drukste maanden van het jaar zijn voor de online retail, zal er behoorlijk wat gebeuren in je Google Ads account. Al die data is een bron van informatie, maar om deze informatie goed inzichtelijk en werkbaar te krijgen, is het cruciaal dat je een goede campagnestructuur hebt in Google Ads. Zo kun je de data beter ordenen en achteraf zo efficiënt en effectief mogelijk gebruiken om je campagnes en advertentiegroepen mee te optimaliseren.

Tip 4: Target bestaande klanten

Waarom zou je enkel nieuwe klanten werven, als je ook bestaande klanten kunt targeten? Met de functie ‘Klantenmatch’ van Google kun je op basis van reeds verzamelde contactgegevens een nieuwe of bestaande campagne instellen om deze doelgroep te targeten. Voorwaarde is dat deze contactgegevens gelinkt zijn aan Google accounts. Indien de gebruikers die je hebt getarget hierop ingelogd zijn, krijgen deze de advertenties op de volgende plekken te zien:

  • Zoeknetwerk
  • YouTube & Gmail
  • Displaynetwerk

Het voordeel hiervan is dat deze personen, die ooit iets bij je besteld hebben, je webshop al kennen. Indien de ervaring toendertijd goed was is de kans groter dat deze personen weer wat bij je gaan kopen. Een loyaliteitskorting zou ze wellicht over de streep kunnen trekken! Meer over de functionaliteit Klantenmatch lees je hier.

Tip 5:  Adverteer gratis!

In de VS was het al langere tijd mogelijk, maar sinds kort ook in Nederland: gratis adverteren op Google Shopping. Hoewel het volume niet in vergelijking staat met de betaalde resultaten, is het toch een mooie aanvulling en kan het interessant zijn om met tip 1 te combineren. Met de bestsellers adverteren, en met de rest van het assortiment ‘adverteren’ in de gratis vermeldingen in Google Shopping. Dit is ook een interessante mogelijkheid om nieuwe producten te testen, of je aanbod los te laten op nieuwe markten.

Benieuwd of jouw campagnes optimaal kunnen gaan profiteren van de komende periode? Wij checken het graag voor je, uiteraard geheel vrijblijvend.