Veel retailers staan voor een moeilijke keuze: Adverteer ik met elke variant (een kleur of maat bijvoorbeeld) van een product of niet? Adverteren met elke variant wordt soms gezien als té specifiek, want wat als een gebruiker van Shopping het product wel interessant vindt maar de kleur niet? In dit artikel gaan we dieper in op het label ‘item_group_id) adverteren per variant en de voordelen ervan.

Wat doet het label ‘Item_group_id’?

Om te profiteren van zowel het adverteren op productniveau als op variant niveau heeft Google in 2015 het label ‘item_group_id’ in het leven geroepen. Hierbij is het mogelijk om producten die meerdere varianten kennen een gezamelijk ID mee te geven. Het idee hiervan is dat varianten met het label item_id onder dit gezamelijke item_group_id vallen waardoor Google herkent dat ze gerelateerd zijn aan elkaar. Op deze manier is de kans groter op een betere kwaliteitsscore én op meer vertoningen doordat unieke varianten vaker vertoond kunnen worden op long term zoekopdrachten waarbij men duidelijk opzoek is naar een bepaalde schoenmaat, kleur jas of 100ml parfum. Door te werken met het item_group_id label kan Google andere varianten ook tonen bij zowel short tail- als long tail zoekopdrachten. Dit zorgt ervoor dat de CTR verhoogt, juist wanneer gebruikers van Shopping opzoek zijn naar een andere variant (bijvoorbeeld 50ml parfum in plaats van 100ml).

Het aantal vertoningen zal toenemen, gezien de titel nu per variant kan verschillen op basis van de onderscheidende eigenschap zoals in dit geval hoeveelheid. Gebruikers die zoeken op een andere hoeveelheid, hebben met varianten een grotere kans deze te vinden.

Structureren in AdWords

Naast de voordelen in de interface van Google Shopping voor de gebruiker, heeft het label item_group_id ook als voordeel dat het een extra factor biedt om een campagne/adgroup structuur op te baseren. Door het label item_group_id te gebruiken op campagneniveau, kan op advertentiegroep niveau worden gesplitst op basis van item_id (de varianten dus). Een campagne kan dan bijvoorbeeld ´Adidas sportschoen type X´ zijn, waarbij de advertentiegroep de variant ´Adidas sportschoen type X maat 43´ is. Een groot voordeel hiervan is dat sommige varianten vele malen beter verkopen dan anderen, beter geprijsd zijn ten opzichte van anderen, etc. Naast dat de mogelijkheid nu ontstaat om per variant te bieden, is het nu ook het uitsluiten van irrelevant zoekverkeer beter mogelijk. Op basis van de onderscheidende eigenschappen kan er zoekverkeer onderling worden uitgesloten, zo is de zoekopdracht ´Regenjas dames rood´ niet interessant voor de groene variant.

Technische obstakels

Steeds meer retailers zien de voordelen van adverteren op variant niveau, al heeft het vaak technisch nog enige voeten in de aarde. Zo hebben sommige retailers geen aparte landingspagina´s per variant, en kan de bezoeker bijvoorbeeld kiezen uit bijvoorbeeld verschillende kleuren/schoenmaten op de productpagina. Daarnaast is een veel gezien probleem dat producten geen item_group_id meekrijgen om dat een dergelijk id niet door de leverancier wordt geleverd.

Adverteert u al met alle varianten van uw producten? Wij helpen u graag obstakels te overwinnen, neem contact op voor vrijblijvend advies.