Dat Shopping als afzetkanaal binnen Google AdWords een enorme groei doormaakt is geen verrassing, de laatste cijfers van januari en februari van dit jaar bevestigen dat. Het Britse zoekmachinemarketing intelligence bedrijf Adthena heeft onderzoek gedaan onder 240.000 Amerikaanse en Britse retailers waarbij 40 miljoen advertenties onder de loep zijn genomen. 

In de US besteedde online retailers 37,8% van hun AdWords search netwerk budget aan desktop PLA’s (Shopping advertenties), wat hun 43,5% van het totaal aantal clicks opleverde in het Search netwerk. Op mobiel besteedden deze online retailers 38,5% van hun AdWords search netwerk budget, die voor 41,8% van de clicks zorgden. 33,6% van de US retailers besteedt zijn AdWords search budget aan merkgerelateerde zoekopdrachten, waarbij 66,4% van het overgebleven budget overblijft voor generieke zoekopdrachten.

In de UK besteedde online retailers besteedden 47,2% van hun AdWords search netwerk budget aan desktop PLA’s, wat hun 52,3% van het totaal aantal clicks opleverde. Op mobiel besteedden deze online retailers 34,8% van hun AdWords search netwerk budget, die voor 35,6% van de clicks zorgden.

Daarnaast is gebleken dat online retailers in de US een groter deel van hun AdWords search netwerk budget uitgeven aan Shopping op mobiele apparaten, ondanks dat meer shoppers gebruik maken van Shopping op desktop. Reden hiervoor is dat veel consumenten hun zoektocht naar een product beginnen op mobiel, en daarvoor bieden de visuele Shopping advertenties een betere ervaring terwijl veel consumenten uiteindelijk de bestelling plaatsen en afronden via desktop. Een trend die we ook in Nederland duidelijk herkennen.

Onderstaande grafieken hebben wij opgesteld op basis van Adthena’s Search Advertising rapport Q1, hierbij per categorie de verhouding tussen PLA’s en tekstadvertenties