Het Franse supermarktconcern Carrefour start vanaf begin 2019 met het leveren van verse producten via Google’s advertentiekanalen, waaronder Google Shopping. Carrefour is hiermee een van de eerste supermarkten die het mogelijk maakt om via Google verse producten te bestellen, waarmee het concern de strijd aangaat met concurrent Casino. 

Casino, een ander Frans supermarktconcern, maakte eerder dit jaar bekend dat ze hun krachten bundelen met Google’s grootste concurrent op dit moment, Amazon. Samen gaan de partijen verse producten distribueren in de regio Parijs.

Google Assistant
Naast het bestellen van verse producten bij Carrefour via Google Shopping, is dit ook via Google Assistant mogelijk. Google Assistant is de spraakgestuurde assistent van Google, zoals Siri dit voor Apple is en Alexa voor concurrent Amazon. Google Assistant ondersteund momenteel nog geen Nederlandse spraakcommando’s, ondersteuning hiervoor wordt later dit jaar verwacht. Google Assistant draait op vele types apparaten zoals smartphones, slimme speakers en Chromebooks.

Shopping implicaties
Hoewel het adverteren met verse producten een kleine stap lijkt, heeft het adverteren van verse producten via Google Shopping momenteel technische implicaties. Google kan voor het kanaal Shopping momenteel realtime de prijs, voorraad en staat aflezen van de productpagina, waarbij voor verse producten met name de voorraad van belang zal zijn. Afhankelijk van de precieze definitie ‘verse producten’ die Carrefour en Google bedoelen, zal de data continu ververst moeten worden. In theorie is dit mogelijk door gebruik te maken van een Content API in combinatie met de functie Automatische Artikelupdates, in de praktijk zien we toch dat data waarmee geadverteerd wordt helaas niet altijd matcht met de data op de productpagina’s. Momenteel zit er tot 2 uur vertraging in het updaten van productinformatie in de Shopping advertenties vanaf het moment dat de geupdate productinformatie door Merchant Center is ingeladen via een datafeed of Content API. Met name bij producten met een hoge doorloopsnelheid vormt dit momenteel een probleem waarbij de data niet correct door Merchant Center wordt uitgelezen. Momenteel zit er tot 2 uur vertraging in het updaten van productinformatie in de Shopping advertenties vanaf het moment dat de geupdate productinformatie door Merchant Center is ingeladen via een datafeed of Content API.