Voor een klant zagen we vanaf begin oktober de omzet vanuit Google Ads teruglopen. Vreemd, vanaf de maand ervoor was namelijk een mooie groeicurve te zien. Erg vervelend, en hoewel een dip niet ongebruikelijk is werd het na een paar dagen toch verontrustend ondanks het advies vanuit Google dat deze dalende trend ‘marktbreed’ was.

De oorzaak was verrassend, en eentje die we nog niet eerder hadden meegemaakt. De hoeveelheid verkeer bleef in de periode met mindere resultaten gelijk, wat zou duiden op een probleem op de website, immers Google Ads heeft geen invloed op wat het verkeer vervolgens op de website doet. De productprijzen bleken onveranderd, ook op het gebied van concurrentie hadden er geen grote veranderingen plaats gevonden. De conversie aantallen liepen terug, enkel voor de Shopping campagnes.

De oorzaak

Na het uitpluizen van de code van de conversietracker, het testen van landingspagina’s met diverse tools en het onderzoeken van andere mogelijke oorzaken, kwamen we in de handmatig gebouwde Shopping structuur iets tegen wat een paar weken terug nog niet het geval was. In de categorie ‘Overige items’ stonden nu enkele ID’s die door de structuur waren ‘buitengesloten’, deze ID’s bevatte allen ‘Shopify_nl…….’’.

De webshop van de klant in kwestie draait op Shopify. Voorheen werd gebruik gemaakt van een Content API koppeling tussen Shopify en Merchant Center. Op basis hiervan hebben we destijds bij de opstart de campagnestructuur in Google Ads gebaseerd op ID’s die Shopify via de Content API aan Merchant Center doorgaf. Tijdens de samenwerking bleek dit echter niet ideaal te zijn, omdat de feedmanagement en –manipulatie met een koppeling die gebruikt maakt van een Content API nogal lastig is. Hierop hebben we in overleg besloten om een feedmanager in te zetten en de nieuwe XML feeds van de klant synchroon te uploaden in Merchant Center. Nieuwe feeds hebben in Merchant Center enkele dagen nodig om goedgekeurd te worden, en door de nieuwe feeds synchroon naast de Content API te laten draaien voorkomen we downtime van producten.

En precies vanaf de periode dat de feeds goedgekeurd waren begon de neerwaardse trend wat betreft prestaties. Door dit verband moest de oorzaak wel liggen in de parallel lopende feeds. Hoewel Google adviseert om dezelfde producten niet te uploaden in meerdere feeds voor hetzelfde doelland met dezelfde taal, doen we dit proces al jaren zonder ooit nadelig effect te hebben gezien. Het verschil met deze case is dat dit altijd XML feeds betrof, van hetzelfde bestandsformaat dus. In dit geval ging het om een Content API en een XML, ons vermoeden is dat Merchant Center dit minder goed parallel kon handelen waardoor de prestaties inzakte. Bij gebruik van een Google Spreadsheet en een XML die parallel liepen hebben we ook nooit problemen ondervonden wat betreft prestatieverlies.

Na het verwijderen van de Content API als ‘oude’ feed uit Merchant Center zagen we de dag erna de conversies weer aantrekken.

Heeft u ook een probleem met uw Shopping prestaties waar u niet uitkomt? Leg ons de case voor, we helpen u graag met een oplossing!