Ik had gisteren een gesprek met een ecommerce bedrijf die op dit moment een ‘dedicated’ Google Ads accountmanager heeft vanuit Google toegewezen. Google zet voor dit bedrijven de advertenties op en ‘beheert’ het. Ook hadden we het over de vergaande en continue automatisering van het Google Ads systeem.

Hoe zien wij de rol van Google Ads en Shopping bureaus?
Google haar automatiseringen worden steeds beter, denk aan Smart Shopping, doel ROAS, verbeterde CPC, responsieve ads, smart goals en ga zo maar door.

Echter, als we het aan Google zouden overlaten wordt er veel gedaan vanuit de Google-first gedachte, en niet zozeer de adverteerder.

Het balanceren tussen optimaal gebruik maken van alle Google features en de adverteerder zijn of haar doelen primair najagen is de rol waar een bureau prima in kan ondersteunen.

Optimalisatiescore
Een concreet voorbeeld is de optimalisatiescore. De optimalisatiescore kan een handig aanbevelingssysteem zijn vanuit de gedachte dat een manager aan bepaalde mogelijkheden worden herinnerd. Echter, het is ook een subjectief systeem om adverteerders meer en meer te automatiseren. Soms zitten we op 29,4% omdat de 70,4% aanbeveling Smart Shopping is. De klant vraagt zich af waarom het zo laag is, en dus ook of we wel ons werk doen.

Wij hebben soms een goede reden waarom we geen Smart Shopping uitrollen. Google probeert op een vrij simpele rule-based manier de accountkwaliteit te bepalen, terwijl onze redenen/brainstorms (met klanten) niet af te vangen zijn met regels/beslisboom.

Wij gebruiken een aanpak die zich omschrijft als het controleren in het begin, genoeg data verzamelen, dan pas –al testend- het overhevelen van controle naar Google automatiseringen.

Zie schema hieronder. Dit is doorgaans ons doorloop proces.

Drie Hypotheses Waarom Google’s Smart Shopping Niet van de Grond Komt

Interesse om te bespreken waar we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.