De Rol van Google Ads & Shopping Bureaus te Midden van Google Automatisering
Ik had gisteren een gesprek met een ecommerce bedrijf die op dit moment een ‘dedicated’ Google Ads accountmanager heeft vanuit Google toegewezen. Google zet voor dit bedrijven de advertenties op en ‘beheert’ het. Ook hadden we het over de vergaande en continue automatisering van het Google Ads systeem.
Hoe zien wij de rol van Google Ads en Shopping bureaus?
Google haar automatiseringen worden steeds beter, denk aan Smart Shopping, doel ROAS, verbeterde CPC, responsieve ads, smart goals en ga zo maar door.
Echter, als we het aan Google zouden overlaten wordt er veel gedaan vanuit de Google-first gedachte, en niet zozeer de adverteerder.
Het balanceren tussen optimaal gebruik maken van alle Google features en de adverteerder zijn of haar doelen primair najagen is de rol waar een bureau prima in kan ondersteunen.
Optimalisatiescore
Een concreet voorbeeld is de optimalisatiescore. De optimalisatiescore kan een handig aanbevelingssysteem zijn vanuit de gedachte dat een manager aan bepaalde mogelijkheden worden herinnerd. Echter, het is ook een subjectief systeem om adverteerders meer en meer te automatiseren. Soms zitten we op 29,4% omdat de 70,4% aanbeveling Smart Shopping is. De klant vraagt zich af waarom het zo laag is, en dus ook of we wel ons werk doen.
Wij hebben soms een goede reden waarom we geen Smart Shopping uitrollen. Google probeert op een vrij simpele rule-based manier de accountkwaliteit te bepalen, terwijl onze redenen/brainstorms (met klanten) niet af te vangen zijn met regels/beslisboom.
Wij gebruiken een aanpak die zich omschrijft als het controleren in het begin, genoeg data verzamelen, dan pas –al testend- het overhevelen van controle naar Google automatiseringen.
Zie schema hieronder. Dit is doorgaans ons doorloop proces.
Interesse om te bespreken waar we jou kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Wat Zijn de Drie Voordelen van POAS voor Google Ads?
POAS is een interessante upgrade en verfijning binnen een SEA strategie. In eerdere blogs hebben we hier reeds over geschreven. In dit blog leggen we uit de drie voordelen uit…
Google Ads Voegt ‘Conv. value (incl. Predicted)’ Metric Toe Voor Toekomstgerichte Conversie Inzichten
Google heeft zonder veel rumoer een nieuwe metric toegevoegd: Conv. value (incl. predicted). Deze kolom combineert de huidige omzet van conversies met voorspellingen, waardoor je niet alleen ziet wat er…
Bron: Google Ads blog Het regent momenteel van de Google Ads updates. Afgelopen week een mega update omtrent Performance Max inzichten, deze week omtrent AI Max voor Search. Google heeft…