Google haar automatisering gaat onverhard door, Smart Shopping daarbij als ultieme feature. Waar het (algoritme) vorig jaar nog na een paar maand leek af te zwakken of de draad kwijt was, gaat het steeds beter.

Drie hypotheses die wij gevonden hebben waarom Smart Shopping niet werkt:

  • Grote (seizoens)schommelingen of prijsschommelingen. We zien dat Smart Shopping goed werkt wanneer het aanbod gelijkmatig over het jaar verkocht wordt. Bij seizoensinvloeden zien we dat wanneer de verkopen dalen, Smart Shopping (of Target CPA/ROAS) er niet mee overweg kunnen en weer teruggeswitched moeten worden naar meer handmatige strategieën.
  • Hoe meer versplintering hoe minder goed Smart Shopping er overweeg mee lijkt te kunnen. We hebben getest met 1 product in in een Smart Shopping campagne (een goed lopend product) en op de een of andere manier werkte het minder dan een veel grotere selectie producten in de campagne. We hebben dit meerdere malen getest en het lijkt erop dat hoe meer aggregatie, des te beter de resultaten, echter kan dit net zo goed liggen aan andere factoren (type producten, concurrentie enz)
  • Bid modifiers als apparaat en advertentieplanning zijn niet te beïnvloeden binnen Smart Shopping, wanneer een site bijv. een slechte mobiele ervaring bieden, en er als gevolg daarvan niet afgeboden kan worden op mobiel, zal Smart Shopping geen goede resultaten behalen (in onze ervaring). Hetzelfde geldt voor advertentieplanning.

Drie Hypotheses Waarom Google’s Smart Shopping Niet van de Grond Komt

Bij GoogleShoppingSpecialist passen we een systematische aanpak toe van al de mogelijkheden. Omdat Google niet goed overweg lijkt te kunnen met weinig data, beginnen we klanten zo ‘handmatig’ mogelijk. Des te meer (conversie) data er is, des te meer kunnen we de controle uit handen geven met als doel om de omzet en/of ROAS te maximaliseren (ten opzichte van de voorgaande mogelijkheid) om zo een absolute maximalisatie te kunnen behalen.

Behoefte of interesse om de mogelijkheden van Google Shopping te bespreken van de diverse strategieën? Neem nu contact met ons op!