Naast de 2,4 miljard boete kreeg Google een deadline opgelegd waarbij een voorstel moest worden ingediend, deze deadline is gisteren verlopen. In het voorstel moest Google toelichten hoe ze in de toekomst gaan voorkomen dat ze hun eigen dienst, Shopping, voortrekken en daarmee andere prijsvergelijkers zoals Beslist en Kieskeurig in een achterstand stellen. 

Google heeft toegezegd aanpassingen te gaan doen aan de zoekresultaten, een woordvoerder heeft dit bevestigd. Wat deze aanpassingen precies inhouden is nog onbekend.

Extra boete

Tot en met 28 september heeft Google de tijd om aanpassingen aan de zoekresultaten aan te passen, na deze dag legt de Europese Commissie boetegelden op. Dit kan flink oplopen, tot 5% van de dagomzet van Google’s moederbedrijf Alphabet. In 2016 heeft moederbedrijf Alphabet 90,3 miljard dollar omgezet.

Hoe de nieuwe aanpassingen er na 28 september eruit komen te zien en wat voor invloed dit heeft op de gebruikers en adverteerders is onbekend. Het is niet ondenkbaar (alhoewel speculatief) dat de Shoppingresultaten onderin de pagina worden getoond, of enkel nog op de Shopping pagina zelf. Dat er iets gaat veranderen is zeker, wat er gaat veranderen blijft nog in het midden.