Naast onze eigen directe ervaring met stijgende CPCs, ook na de ‘boost’ van het hele CSS gebeuren, meldt Searchengineland dat de CPCs alsmaar stijgende zijn. Dit is vooral voor de kleine adverteerder, zoals met CSS ook het geval is, het meest pijnlijk. Waarom?

Omdat de kleine adverteerder hoogstwaarschijnlijk minder ‘goede’ leveringsvoorwaarden heeft dan de grote adverteerder zullen zij naast duurdere CPCs, en dus lagere bruto winst, dus ook meer en meer kwaliteitsuitdagingen (conversie ratio) gaan ondervinden. Dat is in ieder geval een hypothese die wij hebben gesteld bij enkele klanten van ons in relatie tot externe ontwikkelingen.

Google Ads automatiseringen
Daarnaast zijn automatiseringen werken Google Ads automatiseringen in de regel niet voor de adverteerder. Ook deze automatiseringen, zoals doel-ROAS, doel-CPA, responsieve advertenties, Smart Shopping campagnes zorgen vaak voor hogere CPCs en niet altijd betere kwaliteit (= hogere conversie ratios).

CPC groei in Google Ads/Adwords

Bron: Searchengineland

Stijgende CPCs bij gelijkblijvende kwaliteit zorgt voor verdere uitholling van de marketing investeringen hun winstgevendheid. Het beheer en optimaliseren van de Google Ads campagnes is door de jaren heen ook uitdagender geworden, mede getriggered door externe factoren zoals stijgende concurrentie en daardoor dus de reflectie op interne doelstellingen. Denk daarbij vooral aan hogere ROAS & ROI doelstellingen.

Vanuitgaande van de trends uit het verleden zullen de CPCs door blijven stijgen. Aan de adverteerder (en eventueel haar online marketing bureau) te taak om focus te leggen om productsegmenten die het best lopen, focus te leggen op de beste doelgroepen enzovoorts.

Wat zou het voor jou betekenen als de uitdagende externe factoren minder impact zou hebben op jouw campagnes?

Samen groeien? Schakel ons in