Om de concurrentiepositie tegen Amazon in de Verenigde Staten te versterken, komt Google met nieuwe features om het adverteren voor retailers op Shopping aantrekkelijker te maken. Google heeft aan diverse verbeterpunten gewerkt zodat Shopping als afzetkanaal interessanter wordt voor retailers en meer in lijn is met de mogelijkheden die concurrent Amazon biedt.

Google werkt al geruime tijd aan diverse retailuitdagingen die het platform kent. De problemen

  • Hoe maken we Shopping op mobiele apparaten sneller
  • Hoe houden we het marktaandeel van Google Shopping als afzetkanaal hoog t.o.v. diverse ecommerce-georienteerde apps en platformen
  • Hoe versterken we onze concurrentiepositie t.o.v. Amazon, een van de grootste bedreigingen voor Shopping in de Verenigde Staten.

Google Shopping Actions

Maandag kondigde Google een ingrijpend nieuw programma aan, genaamd Shopping Actions, dat is gebaseerd op bestaande tools van Google beschikbaar op Search desktop, Search mobiel en stem gestuurde zoekopdrachten en biedt transacties tussen apparaten (cross-device). Het programma weerspiegelt de bestaande samenwerkingen van Google met de winkelketens Target en Walmart om winkelen via Google Assistant en Google Express te ondersteunen en breidt het snel uit naar andere retailers. Meer dan 40 retailers zetten  momenteel Google Express in, dat het afrekenen van aankopen via een ‘mobiele portemonnee’ biedt en advertenties die kunnen worden weergegeven in Google Shopping. Nu zal Google ook de producten van die retailers onder de aandacht brengen wanneer gebruikers producten zoeken via Google Assistent, zoals via Google Home-producten mogelijk is.

Het nieuwe programma Google Shopping Actions werkt momenteel via Google Assistent-, Google Express- en Google Express Shopping-advertenties in Google Search in de Verenigde Staten. Of en wanneer dit nieuwe programma van Google naar Europa komt is nog onbekend.

Google Shopping Actions is beschikbaar voor bovengenoemde Google kanalen en biedt een universele winkelwagen op apparaten en producten en een door Google gehoste afrekenmodule wanneer gebruikers hun betalingsgegevens opslaan in hun Google-accounts. Gebruikers kunnen ook hun ‘boodschappenlijstjes’ delen.

Cost-per-sale

Google brengt retailers een cost-per-sale afrekenmodel voor Shopping Actions in plaats van de traditionele CPC afrekenmethode die Google tot voorheen altijd hanteerde voor Google Shopping. Dit is in lijn met het afrekenmodel wat Amazon voor retailers hanteert, weer een aanwijzing dat Google de concurrentiestrijd aangaat met concurrent Amazon.

Chief Information en Digital Officer Mike McNamara van winkelketen Target zei dat de samenwerking van Target met Google zal blijven groeien, met de mogelijkheid voor klanten om hun Target.com- en Google-accounts te koppelen, “Het creëren van een meer persoonlijke en intuïtieve winkelervaring.”

Ulta Beauty-klanten die kopen via Google Shopping Actions verdienen ook loyaliteitspunten. De retailer voor schoonheidsproducten zei dat de klantloyaliteit en -betrokkenheid is verbeterd op Google Express, met een gemiddelde bestelwaarde (AOV) die sinds 2016 met 35 procent is gestegen.