Google is bezig om grote veranderingen in Shopping door te voeren om zo mee te kunnen met de (r)etail gigant Amazon. Middels deze aanpassingen wil Google consumenten winnen van Amazon. Met de nieuwe Shopping functionaliteit kunnen fabrikanten meer content zoals afbeeldingen, videos en omschrijvingen toevoegen aan de Shopping zoekresultaten volgens CNBC.

Via Google Manufacturer Center, waar fabrikanten zich kunnen aanmelden, en daar hun eigen product informatie toevoegen. Google claimt op de site ““On average, brands who manage their product information with Manufacturer Center realize 8% more impressions and 10% more clicks.”

Dit is een broodnodige verbetering in vergelijking met de impact van Amazon. Volgens onderzoek begint 55% van de online shoppers op Amazon als de eerste bron in hun zoektocht. Deze upgrade zal er voor zorgen dat de weergegeven product informatie accurater is.

Kan Google hiermee de strijd aan? Daar zal wat meer voor nodig zijn dan de nodige uitgebreidere betere informatie. Denk ook aan de retail context tussen de twee, die lastig is na te bootsen door Google. Dat moet Google ook niet willen omdat haar kracht ligt in de informatievoorziening tussen een groter aanbod van leveranciers en keuzes.