Google Merchant Center NextGoogle Merchant Center Next is de opvolger van de alombekende huidige systeem Merchant Center. Naar ons idee doet het het beetje lijken op Google Express, waar je minder kunt dan in de Expert modus van Google Ads. Dit is dan ook handig voor adverteerders die net beginnen of nog niet al de competenties heeft om alles full-fledge te ontplooien.

Binnen Merchant Center Next onder het Tabblad Activity (afhankelijk van jouw taalinstellingen) is er een kopje Performance en daaronder Shopping Scorecard. Deze is ook te vinden binnen de Merchant Center.

De aanbevelingen die Google doet voor een goede winkelervaring zijn er op gericht op meer vertrouwen te creëren bij de klant en de kwaliteisscore te verhogen van de feed(s) en het account.

De Scorecard is er nu voor de VS (only) en geeft adviezen als:

Linken van Paypal account

Verleng jouw Retour periode voor betere competitiviteit

Voeg meer fotos toe per product

Verbeter de kwaliteit van de fotos per product

Onder de aanbevelingen zijn ook allerlei benchmarks te vinden vergeleken met andere bedrijven in de categorie waarin jij je bevindt.

Net als bij Google Ads campagnes, steek veel tijd in verfijning van de feeds, voeg zoveel mogelijk informatie toe zodat klanten vertrouwen hebben/krijgen en Google zoveel mogelijk informatie heeft zodat het de zoekopdracht optimaal kan matchen met producten in jouw assortiment.