Photo from: https://blog.compass.coSidecar heeft een uitgebreid Google Shopping Benchmarks rapport uitgebracht. Veel interessante informatie, wat ons echter opviel was de informatie omtrent de absolute toppositie en de impact op CPC, conversie ratio en CTR. Zijn deze gegevens te specifiek of kan het zijn dat de absolute topposities zo goed (en anders dan tekst ads) werken?

Het onderzoek wat Sidecar bij een klant heeft gedaan, is productgroepen segmenteren naar laag, middel, hoog absolute toppositie vertoningsaandeel.

Sidecar 2018 Google Shopping Benchmarking report: absolute top impression share

 

Het verschil tussen laag en hoog absolute toppositie vertoningsaandeel CPC is 58%, de conversieratio maar liefst een verschil van 138% en de CTR van 212%. Dit zijn natuurlijk interessante gegevens, want bij een investering van 58% meer, heb je maar liefst een stijgende conversieratio van 138%. Dit is bovengemiddeld, en zou afhangende van marges en type product een ‘no brainer’ zijn omdat er relatief minder klikken nodig zijn dan dat de CPC relatief stijgt.

Daarnaast stijgt de CTR ook met 200%, voor zichtbaarheid zou dit ook interessant zijn.

Zijn dit marktconforme cijfers?
De resultaten van één adverteerder zijn niet significant genoeg om hier een éénduidige uitspraak over te doen. Daarbij wordt er een belangrijke dimensie vergeten, namelijk het type product. Stel dat goed verkopende, bovengemiddelde omloopsnelheid, producten zich in het Hoge segment bevinden, en relatief veel minder goed verkopende in de overige twee groepen, dan is het logisch dat deze minder renderen.

Ook is het contra-intuïtief in relatie tot de mechanismes van tekst ads. Daarbij zagen wij juist bij hogere posities meer impulsieve clicks waardoor de conversie ratio niet per definitie steeg. Tekst ads en Shopping zijn zeker niet gelijk aan elkaar, des te interessanter maakt het dit allemaal.

Wij gaan dit ook intern onderzoeken en kijken of de gegevens die er bij ons uitkomen, in de trand liggen van Sidecar haar onderzoek of we hier significante verschillen in zien.