Een veelvoorkomende afkeuring van producten in Google Shopping is dat de afbeelding niet voldoet aan Google’s vereisten. Dit kan meerdere oorzaken hebben zoals onjuiste afmetingen, te lage kwaliteit of passend bij het product. Ook niet geheel onbekend is de melding dat de afbeelding een overlay bevat, wat tegen het beleid in gaat. Een overlay is een keurmerk, aanbiedingsaanduiding of tekst in de afbeelding.

Helaas is Google niet altijd consistent in het handhaven van hun eigen beleid, en slippen afbeeldingen met een overlay er bij concurrenten wel door.Sinds kort is het mogelijk om afbeeldingen die zijn afgekeurd op basis van overlay’s toch goedgekeurd te krijgen. Google gebruikt haar algoritme dat producten op basis van een overlay afkeurt nu ook om de afbeeldingen automatisch te verbeteren, indien deze optie aangevinkt is. Je vindt deze mogelijkheid door bovenin Google Merchant Center via het menu:

Vervolgens navigeer je naar ‘image improvements’:

Vervolgens kun je hier de functionaliteit live zetten:

Deze nieuwe functionaliteit is onderdeel van de recentste update van Google Merchant Center (november 2019), welke ook de mogelijkheid tot geautomatiseerde feeds heeft geïntroduceerd.