Google werkt het uiterlijk en de indeling van productzoekpagina’s bij, zodat afbeeldingen meer op een digitale winkel lijken in plaats van op een lange lijst met links en tekst.

Google gaat dit op twee manieren bewerkstelligen:

Met gebruikmaking van Google Lens, een beeldherkenningstechnologie waarmee een smartphonecamera digitale zoekopdrachten kan uitvoeren door echte objecten te identificeren. De knop ‘Afbeeldingen zoeken’ in de Google-app maakt alle afbeeldingen op een pagina doorzoekbaar via Google Lens, met informatie over die producten en weergaven van vergelijkbare producten.

Google Lens wordt binnenkort uitgebreid naar Chrome op desktops om product zoekresultaten te bieden voor website afbeeldingen, video en tekst.

Methode twee maakt visuele zoekopdrachten rechtstreeks vanuit mobiel-zoeken mogelijk. Een zoekopdracht naar ‘jassen’ toont bijvoorbeeld een visuele feed van jassen in verschillende kleuren en stijlen, naast andere informatie zoals lokale winkels, stijlgidsen en video’s. Gebruikers kunnen de zoekopdracht filteren op stijl, afdeling en merk en toegang krijgen tot beoordelingen, recensies en prijsvergelijkingen.

Wat denk je, gaat Google met deze upgrade van Shopping haar positie verstevigen?