Het instellen van Google Shopping blijft een lastig obstakel voor veel retailers door de combinatie van meerdere competenties die nodig zijn om dit proces tot een succes te maken. Om u te helpen hebben we eerder een handleiding gepubliceerd hoe u dit het beste kunt doen (lees terug: Google Shopping Instellen in 5 Stappen). Hoewel deze handleiding het proces in een ideaal geval beschrijft, komen er soms obstakels voor bij het instellen van Google Shopping. Vaak zijn deze obstakels van technische aard of schaden ze het beleid van Google. De meest voorkomende problemen hebben we voor u op een rijtje gezet, zodat u vlot resultaat uit uw Shopping campagne kan halen.

Feedproblemen

Uw producten worden middels een koppeling naar Merchant Center aangeleverd. We zien vaak dat het bij deze koppeling misgaat. Het probleem wat het meeste voorkomt is het ontbreken van vereiste informatie, waardoor de feed in zijn geheel of gedeeltelijk afgekeurd wordt. De meeste webshopsystemen zijn echter Google Shopping steeds beter gaan ondersteunen, en zullen in de basis dus de mogelijkheid bieden een feed te exporteren die voldoet aan de eisen van

Google Shopping. Is uw feed afgekeurd doordat er een veld onbreekt? Grote kans dat u dit veld zelf kan toevoegen

aan de feed vanuit uw webshopsysteem. Is dit niet mogelijk? Geen probleem, een feedmanager biedt uitkomst.

Lees meer over feedgerelateerde problemen in deze artikelen:

Beleidsschendingen

Shopping staat bekend om haar strenge beleid. Vele productcategorieën worden niet toegestaan, en wanneer Google het idee heeft dat het beleid ook maar lichtelijk geschonden wordt, kan zij besluiten het gehele account op te schorten. Feedback is vaak summier, maar contact opnemen met Google´s beleidsteam kan soms opheldering geven. Door bijvoorbeeld het gebruik van synoniemen voor woorden die door Google geassocieerd worden met verboden productcategorieën, kan het dat de opschorting wordt opgeheven. Dit is wel grijs gebied, en natuurlijk enkel de bedoeling om te gebruiken bij ongelukkig geplaatste productbeschrijvingen en niet bij verboden middelen.

Benieuwd naar het beleid van Google? Bekijk het hier.

Website-gerelateerde problemen

Google´s beleid gaat verder dan enkel de datafeed en de producten die ze bevat, ook de website moet aan een aantal eisen voldoen. Zo moet de betaalmethode op de website voorzien zijn van een geldig SSL certificaat, moeten de retourvoorwaarden duidelijk vermeld worden en moeten de producten op de website afgerekend kunnen worden. Daarnaast is een emailadres en/of telefoonnummer vermelden verplicht op de site.

 

Bovengenoemde website-gerelateerde problemen zijn het meest voorkomende. Tips en andere vereisten vindt u op deze pagina van Google.

Websiteverificatie in Google Merchant Center

Om aan te tonen dat u gemachtigd bent namens de website die u heeft aangemeld producten in te dienen bij Google Merchant Center, moet u uw website verifieren. Dit kan op vier manieren, welke voor u geschikt is hangt af van uw technische kennis en beschikbare middelen. Dit zijn de beschikbare verificatiemethodes:

  • HTML-bestand uploaden
    Bij deze verificatiemethode download u in uw Merchant center een HTML bestand. Deze moet u vervolgens uploaden op uw website, en vindbaar maken door de juiste URL hiernaar te verwijzen. Wanneer uw bestand toegankelijk is via deze URL is de verificatie geslaagd. Deze methode is aanbevolen
  • HTML-tag aan uw homepage toevoegen
    Helaas gebeurd het wel eens dat deze methode met de hierboven staande verwisseld wordt, deze methode is toch degelijk anders. U selecteert en kopieert de HTML-tag en plaatst deze in de code van uw homepage. De tagcode moet in het gedeelte <head> staan, voor het eerste <body> gedeelte.
  • Google Analytics
    Heeft u Google Analytics geimplementeerd op uw website, en bent u van plan met datzelfde Google account een Merchant Center voor uw website aan te maken? Dan kan de methode om uw Merchant Center te verifieren met uw Analytics account uitkomst bieden zonder verdere technische configuraties.
  • Google Tag Manager
    Deze methode vereist dat u in Google Tag Manager een container aanmaakt en deze op alle pagina’s van uw website activeert.

Google Ads problemen

Herkenbaar voor velen met een aangepaste campagnestructuur: Geen producten gevonden. Standaard gooit Google alle producten uit uw Merchant Center geschikt voor de campagne in één advertentiegroep, verre van ideaal. Vele adverteerders kiezen dan ook voor een aangepaste structuur, met een onderverdeling op basis van merk, item ID, categorie, etc. Met name het Item ID wil nog eens voor problemen zorgen, wanneer de item ID’s waarop de campagnestructuur is gebaseerd niet 1-op-1 overeenkomen met de ID’s in de feed. Vaak bevatten feeds meeerdere id’s, zoals GTIN, EAN, MPN, Item_group_id’s, Item ID’s, Variant ID’s, etc. Zorg ervoor dat u dus op basis van de juiste ID’s een structuur bouwt. Ook vaak zien we dat nieuwe producten die worden toegevoegd aan de feed op deze manier niet worden opgenomen in de aangepaste campagnestructuur, omdat deze handmatig is aangemaakt. In dit artikel leest u meer over wat de beste campagnestructuur voor uw Shopping campagne is.

Heeft u Google Shopping ingesteld en loopt u tegen problemen aan? Laat uw probleem achter in een reactie hieronder of neem contact op voor persoonlijk advies via onderstaand contactformulier: