Als ondernemer of marketing manager is het belangrijk om jouw productassortiment te kennen en een idee te hebben van de elasticiteit van de vraag. Op deze manier hoef je, wanneer er prijswijzigingen doorgevoerd worden, niet te schrikken van de verandering in de vraag. In dit artikel lees je wat het is en hoe je het berekent.

Google Shopping is bottomline gewoon een prijsvergelijker. Één van de belangrijkste factoren binnen een prijsvergelijker is dan ook natuurlijk, Prijs. Prijs is een belangrijke factor binnen de marketing mix. Sommige niches/sectoren hebben minder last van prijs(schommelingen/verschillen) dan andere niches en sectoren. Wij zien bij klanten dat aanpassingen aan eigen prijzen of wanneer concullega’s hun prijzen aanpassen impact hebben op resultaten.

De goedkoopste zijn op Google Shopping heeft uiteraard zijn voordelen, maar in dit artikel bespreken we prijsveranderingen en hoe deze veranderingen de vraag beïnvloeden. Dit staat bekend als de prijselasticiteit van de vraag en is een behoorlijk nuttig concept om te weten bij het analyseren van prijsveranderingen en Google Shopping resultaten.

Wat zijn invloeden van prijselasticiteit van de vraag?

  • Beschikbaarheid van substituten
  • Noodzaak
  • Loyaliteit naar het merk
  • Kosten relatief aan het inkomen

Prijselastische producten komen vaak voor wanneer meerdere verkopers identieke producten verkopen op Google Shopping. Dit betekent dat als je de prijzen verhoogt, je waarschijnlijk een grote omzetdaling zult zien. Dit kun je echter ook in jouw voordeel gebruiken. Als je de prijzen kunt verlagen om de concurrentie te ondermijnen, is de kans groot dat het verlies als gevolg van de prijsdaling wordt gecompenseerd door een grote omzetstijging.

Natuurlijk is het niet zo één-op-één, denk ook aan marge, overige variabele en vaste kosten waardoor je binnen een bandbreedte zult moeten werken.

Op maat gemaakte producten of producten met weinig vervangende producten hebben waarschijnlijk een inelastische vraag. Helaas zullen dalende prijzen, in tegenstelling tot elastische producten, niet leiden tot een enorme stijging van de vraag. Om de omzet te verhogen, kun je overwegen de prijzen iets te verhogen. Je zult niet veel merken van een afname van de vraag.

Wat is de prijselasticiteit van de vraag?
Het is een micro-economisch concept dat de verandering in de vraag naar een product aantoont wanneer de prijs verandert.

Als de prijs van een product stijgt, zal de vraag toch zeker afnemen? Dat klopt hoogstwaarschijnlijk, maar hoeveel zal de vraag afnemen als de prijzen met X veranderen?

De drie niveaus van prijselasticiteit van de vraag:

Volkomen inelastische vraag
Er is sprake van een volkomen inelastische vraag wanneer de prijzen van een product of dienst veranderen, maar de vraag niet verandert.

Denk aan producten en diensten waar we niet zonder kunnen, bijvoorbeeld gezondheidszorg of waterleverancier. Als de prijs van deze producten of diensten stijgt, is de kans groot dat er geen alternatieven op de markt zijn, dus moeten we de prijsveranderingen accepteren.

Relatief inelastische vraag
Er is sprake van een inelastische vraag als de vraagverandering kleiner is dan de prijsverandering. Dit zijn producten en diensten met weinig alternatieven op de markt, zoals aanbieders van mobiele telefoons, elektriciteitsleveranciers enz.

Relatief elastische vraag
De elastische vraag is eenvoudigweg een scenario waarin de verandering in de vraag groter is dan de prijsverandering. Dit zijn meestal producten en diensten met veel alternatieven op de markt.

Wat is de invloed van prijselasticiteit op omzet?
Bij een prijselastische vraag leidt een prijsverhoging tot een omzetdaling.
Een prijsdaling bij een prijselastische vraag leidt tot een omzetstijging.
Bij een prijsinelastische vraag leidt een prijsverhoging tot een omzetstijging.
Een prijsdaling bij een prijsinelastische vraag leidt tot een omzetdaling.

Hoe bereken je de prijselasticiteit van de vraag (PEV)?
Met één simpele formule:
Q1 – Oorspronkelijk gevraagde hoeveelheid
Q2 – Nieuwe gevraagde hoeveelheid
P1 – Oorspronkelijke prijs
P2 – Nieuwe prijs

Ik heb mijn PEV berekend, wat laten mijn resultaten zien?
Als PEV = 0 – Dit betekent dat wanneer de prijs niet verandert, de vraag volkomen inelastisch is.

Als de PEV tussen 0 en 1 ligt – Als de procentuele verandering in de vraag kleiner is dan de procentuele verandering in de prijs, dan is de vraag inelastisch.

Als PEV = 1 – Als de procentuele verandering in de vraag exact hetzelfde is als de procentuele verandering in de prijs, dan is de vraag eenheidselastisch.

Als PEV > 1 , reageert de vraag meer dan proportioneel op een prijsverandering en is de vraag dus elastisch.

Google Shopping resultaten beïnvloeden en interpreteren
Hoe eenvoudig het ook klinkt: als je een idee hebt van welke producten prijsgevoelig zijn, kun je de resultaten via Google Shopping verbeteren maar ook beter interpreteren.

Door kleine wijzigingen in de prijs aan te brengen en gegevens te verzamelen uit Google Ads, kun je producten categoriseren op basis van prijs competitiviteit. Met dergelijke campagne structuren testen wij nu meer en meer binnen Performance Max of standaard Google Shopping campagnes. Niet alleen op basis van prijs, maar ook meenemende marge, voorraden, verkoopcijfers etc.

Natuurlijk kan competitieve prijsdata hier niet ontbreken zodat je beter eigen resultaten kunt interpreteren.

In een volgend artikel gaan we in hoe je prijsinformatie kunt gebruiken om campagnes te structureren en te optimaliseren.