Google Shopping staat bekend om de vele updates die het platform ontvangt gedurende het jaar. Vaak hebben deze updates betrekking op aanscherping of juist versoepeling van het beleid, nieuwe markten of nieuwe features die worden toegevoegd.

 

In tegenstelling van wat we doorgaans gewend zijn, heeft Google in haar nieuwste update van juli dit jaar het beleid versoepeld, waardoor de aanpassingen adverteerders niet negatief zullen treffen. Daarnaast voegt Google een nieuwe features toe waarmee het simpeler wordt om de ROI te bepalen, en worden alvast enkele features voor de nabije toekomst uitgelicht.

COGS
De nieuwste feature die Google recentelijk met deze update heeft toegevoegd is COGS, oftewel Cost of Goods Sold. COGS gaat helpen met het berekenen van de bruto winst per artikel, dit attribuut kan per product meegegeven worden. De bedoeling is dat de verkoper hier alle kosten in opneemt die per product gemaakt worden zodat het ROI nauwkeuriger berekend kan worden. Uiteraard biedt dit ook mogelijkheden door op basis van dit attribuut geavanceerd te filteren, marge te berekenen, etc.

Item COGS Revenue
Sample Product 7.00 USD 25.00 USD

Datafeed advies van Google
Steeds meer retailers zien de voordelen van de additionele attributen (kolommen) die toe te voegen zijn aan de datafeed zoals kleur en maat en maken hier gebruik van. Bij de aankondiging van de nieuwste update gaf Google meteen een tip mee om van deze additionele attributen optimaal gebruik van te maken. Vaak geven verkopers op Google Shopping producten met meerdere attributen voor een van de kolommen kleur of maat deze gescheiden mee, zoals bijvoorbeeld [maat 36], [maat 37] en [maat 38]. Dit is zoals het niet hoort, Google geeft aan dat dit de correcte wijze is: [maat 36/37/38] uiteraard is dit enkel van toepassing voor bepaalde productgroepen.

Versoepeld beleid
Eerder in dit artikel schreven we over Google´s versoepelde beleid die met deze update gepaard gaat. Concreet betreft het de volgende attributen:

  • Titels
    In plaats van afgekeurd, worden titels nu automatisch afgekort als ze te lang zijn
  • Beschrijvingen
    Zoals bij de titels, worden ook te lange beschrijvingen nu afgekort in plaats van afgekeurd

Wel krijgen retailers een waarschuwing dat een van bovenstaande attributen afgekort is, waarschijnlijk heeft dit dus wel negatieve invloed op de kwaliteitsscore.

Toekomstige beleidswijziging
Momenteel bestaat de mogelijkheid voor verkopers via Google Shopping om voor een product 2 URL´s te geven, een die verwijst naar de desktopversie van een productpagina en een naar een productpagina die geschikt is voor mobiele weergave op smartphones.  Per 1 februari 2019 bestaat deze mogelijkheid niet meer, en moet de URL van de productpagina die in de datafeed meegegeven wordt geschikt zijn voor alle types apparaten. Google wil hiermee de mobiele ervaring voor gebruikers stroomlijnen en doet dit dus door verkopers via Google Shopping te forceren hun desktop-productpagina´s aan te passen (voor zover dit nog niet gedaan was).

Een beleidswijziging die uiterlijk 30 oktober 2018 doorgevoerd moet zijn bij retailers is het gebruik van parallel tracking. Het doel is hierbij om de gebruiker rechtstreeks naar je productpagina´s te laten gaan, en niet via een tracking URL. Deze maatregel draagt volgens Google bij aan snellere laadtijden van gebruikers en moet zo de Shopping-ervaring veraangenamen. Retailers zouden op deze wijze hinder kunnen ondervinden doordat trackingsystemen niet meer functioneren op deze wijze, maar zouden een lager verlatingspercentage moeten kennen van gebruikers door kortere laadtijden.

Benieuwd of u van deze nieuwe features kan profiteren of dat de beleidswijzigingen ook op uw account betrekking hebben? We helpen u graag verder, laat uw gegevens hier achter en een van onze specialisten neemt vrijblijvend contact met u op.