We kwamen een interessant artikel tegen op Linkedin (geschreven door Glyn Powditch van Dream Agility) waarin advies stond omtrent pricing van producten in relatie tot Google Shopping. Het advies van het artikel is afkomstig van prof. Patrick McNutt, en in wezen is zijn advies recht toe recht aan. Wanneer concurrenten de prijzen verlagen, moet de organisatie haar prijzen matchen, dat is alles. Met andere woorden, men moet geen prijzenoorlog aangaan door eronder te gaan zitten. Prijzen zijn afhankelijk van waardepropositie, strategie, businessmodel, enz. Als prijsconcurrentie bij deze passen, dynamic pricing (of online prijs monitoring) de omzet en winst helpen te verbeteren.

We zijn betrokken geweest bij projecten waarbij afhankelijk van de prijselasticiteit, een prijzenoorlog geen positieve ontwikkeling was voor de organisatie.

Het artikel legt uit:

“McNutt’s analysis shows that price wars don’t gain anything for the firms concerned and that CEOs who hold this belief simply destroy shareholder value. Professor McNutt cites the example from the 1990s of the cited Philip Morris/BAT case where price moves of 40% and 50% reductions led to losses with no change in market shares at all over 18 months of price moves. They almost never gain market share in this repeated Prisoners’ dilemma game but merely pass the savings directly to consumers. In the sharing economy, what he calls “onsumers” (online consumers) have instant access to competitive prices online and shop more competitively, thus making price wars that more expensive.”

Dynamic pricing
Dynamic pricing helpt organisaties bij het optimaliseren van prijzen op basis van allerlei parameters. Het matchen van de prijs van de concurrent kan één strategie zijn om te volgen (er zijn er vele). Test en analyseer wat er gebeurt binnen de context van industrie, concurrenten en doelgroep waarin u zich bevindt. Uiteindelijk (co-)definieert context het succes van een actie.

Online prijs monitoring
Als u alleen de prijzen van concurrenten wilt monitoren en niet noodzakelijk prijzen dynamisch wilt aanpassen, kunt u dat doen middels online prijs monitoring. Wat een organisatie vervolgens kan doen, is Google Shopping op een andere manier optimaliseren. Met online prijs monitoring informatie kan de datafeed (en dus de geadverteerde producten) met deze externe gegevens worden geoptimaliseerd. Als de prijs bijvoorbeeld niet de goedkoopste is of bijvoorbeeld 20% duurder dan de goedkoopste concurrent, filter dan het product uit de datafeed. Het is minder effectief en dus kosten-inefficiënt om met producten te adverteren waarbij de hypothese is dat de prijs er voor zal zorgen dat het niet gekocht zal worden en budget verspilt wordt.

Google Shopping dynamiek
Het verlagen van de prijs moet in relatie gezien worden met de ROAS, CPC en marges. Het verlagen van de productprijs resulteert in een lagere ROAS wanneer al het andere ongewijzigd blijft. Is dit mogelijk voor het product / de producten? ROAS en omzetvolume gaan hand in hand. Wanneer een online marketeer de CPC zou moeten verlagen vanwege een lagere ROAS, neemt het aantal bestellingen af ​​(minder zichtbaarheid) en dus minder inkomsten. Het bedrijf zou in een neerwaartse spiraal terechtkomen. Onderzoek en maak een weloverwogen beslissing.

Er is een verband tussen prijs en hoeveelheid vanuit economisch perspectief maar ook vanuit het Google AdWords systeem, waarbij prijs de CPC is en de hoeveelheid het aantal orders. Het “equilibrium” is de ROAS.

Vraag en aanbod

Bron: EcommerceWiki

Zowel dynamic pricing als online prijs monitoring helpen e-commerce bedrijven hun productportfolio en Google Shopping prestaties te optimaliseren. Als u geïnteresseerd bent in dynamic pricing of online prijs monitoring, neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te verkennen.