Bron: Agro & ChemieWe hebben reeds een ebook uitgebracht omtrent Google Shopping campagne structuren. In het ebook wordt er gerefereerd naar de bepaling van de beste structuur op basis van data. Een belangrijk type data dat veel inzicht kan verschaffen in het creëren van een data-gedreven campagne structuur is klantgedrag, of met andere woorden: de zoektermen.

Een voorwaarde om een data-gedreven structuur op te zetten is het hebben van historische (hetzij Shopping en/of tekst advertentie zoekterm data).

Op basis van allerlei dimensies, denk bijvoorbeeld aan kleur, maat, aantal woorden binnen de zoekterm, aankoop intentie, korting en nog veel meer kunnen er significante verschillen gezocht worden tussen de soort zoektermen opdat de structuur gemaakt kan worden op basis van deze significante verschillen.

Het is niet effectief om een structuur te creëren waarbij 95% van het verkeer bijvoorbeeld generiek is en 5% merk-gerelateerd. Dan komt nog het overgrote deel binnen in één campagne prioriteit en gaat de kracht van deze functionaliteit grotendeels verloren.

Wat zijn veelvoorkomende opsplitsingen van soorten zoektermen?

• Merk versus generiek
• Kleuren versus generiek
• Shorttail versus longtail
• Op basis van ROAS of andere KPI
• Maten versus generiek
En nog veel meer

De uitdaging is om de significante verschillen te zoeken binnen het eigen account en de resultaten van de zoektermen.

Daarnaast is een Shopping campagne structuur niet statisch, maar onderhevig aan verandering indien het klantgedrag verandert en/of het productportfolio verandert.

Er is altijd het risico om kwaliteitsscore te verliezen, aan de andere kant, wanneer men op de oude voet doorgaat en de kwaliteit van het verkeer daalt (door bijv. hogere bouncerates enz.) zal de kwaliteitsscore ook dalen.

De besparingen op kosten en vergroting van de winst zijn daarentegen aanzienlijk ten opzichte van een statische/generieke Shopping structuur.

Wilt u ook weten wat nu de beste Shopping structuur is voor uw organisatie op basis van uw eigen data? Neem dan contact met ons op, wij zoeken dit voor u uit!