Je herkent het vast wel, waar andere product(groep)en veel verkeer trekken en goed lopen, komen andere product(groep)en maar niet van de grond. De meest in het oog springende redenen ben je bij lang gelopen, maar toch wil het niet vlotten. Dit is voor veel retailers een bekend probleem, in dit artikel geven we je vijf tips waarmee je zelf aan de slag kunt om meer vertoningen te trekken.

Hoewel een goed rendement en volumeaantal het einddoel zijn van je Shopping campagnes, begint alles met vertoningen. Uiteraard kan het zijn dat het vertoningsaantal achterblijft wegens te weinig interesse (lees aantal zoekopdrachten van gebruikers). De tips staan in willekeurige volgorde, omdat voor iedereen de uiteindelijke oplossing verschillend kan zijn.

1. Budget
Wanneer je Google hebt gevraagd waarom je weinig vertoningen hebt in een campagne, is de kans groot dat het aan je dagbudget ligt. Standaard staat de weergavesnelheid van advertenties ingesteld op ‘standaardweergave’. Dit betekent dat Google op basis van het dagbudget de advertenties slechts gespreid over de dag toont. Hoe kleiner het dagbudget, hoe minder vaak je advertentie vertoond wordt.

2. Bod
Een beperkt bod hoeft niet te betekenen dat je weinig vertoningen hebt, met een laag bod is het zeker mogelijk. Toch kan dit de oorzaak zijn in een competitieve niche waar spelers met een hoog budget de kleinere adverteerders wegdrukt. Een vertoning wil niet zeggen dat je product op de zoekresultatenpagina zichtbaar is geweest, met een laag bod is het aannemelijk dat als je vertoond wordt, het niet op de plek is die je wil, namelijk onderaan op de aparte Shopping-pagina. Heb je dus weinig vertoningen of vertoningen met met een zeer lage CTR? Ga dan, als je budget het toelaat, eens aan de slag met je CPC.

3. Google product category taxonomie
Hoewel elk product verplicht is om een Google product category te hebben, gebeurt het nog wel eens dat deze niet wordt toegekend in de feed. Niet alleen is het hebben van een Google product Category belangrijk en noodzakelijk, het helpt ook met het verkrijgen van (de juiste) vertoningen. De taxonomie die Google hanteert wat betreft haar eigen categorieën is niet altijd logisch geven we toe, maar gaat vaak wel erg diep. Hoe dieper de Google Product Category ingesteld wordt, hoe hoger de kwaliteitsscore van de datafeed. Dit beloont Google niet alleen met een lagere CPC voor diezelfde positie, maar ook door meer vertoningen. Bijkomend voordeel is dat naast meer vertoningen de advertentie vaak ook een prominentere positie krijgt, en dus een hogere CTR en uiteindelijk meer conversies.

4. Datafeedoptimalisatie
Google Shopping werkt anders dan de reguliere zoekadvertenties waarbij de adverteerder zoekwoorden op kan geven waar hij/zij op gevonden wil worden. In plaats daarvan matched Google zelf op basis van de content in de datafeed bij welke zoekopdrachten van gebruikers de producten relevant genoeg zijn om te tonen. Dit kan zorgen voor veel irrelevante klikken, maar met een gedegen datafeedoptimalisatie kan hier ook een voordeel uit worden gehaald. Door titels, beschrijvingen en additionele velden zo goed mogelijk op te bouwen is de kans groter dat een product meer vertoningen krijgt, simpelweg doordat het aan meer zoekopdrachten als relevant kan worden gezien.

Bonustip! Hoewel we in een ander artikel in de nabije toekomst dieper in gaan op wat de voordelen van datafeedoptimalisatie zijn, willen we je een voorbeeld niet onthouden waarmee je meer vertoningen krijgt op Shopping. Veel adverteerders adverteren op productniveau in plaats van variant niveau. Met productniveau bedoelen we bijvoorbeeld “Adidas sportschoen heren maat 43”, met variantniveau “Adidas sportschoen heren zwart maat 43″. In dit geval hebben we de kleur als onderscheidende factor tussen onderlinge varianten onder een product, maar dit kan bijvoorbeeld ook materiaal, geslacht, etc zijn. Door in plaats van op productniveau, op variantniveau te zitten, kun je de titel apart optimaliseren zonder daarbij alle varianten over een kam te scheren. Daarmee wordt een product wat voorheen één advertentie was, opeens 4 of 5, afhankelijk van het aantal varianten uiteraard.

5. Fouten in Merchant Center
Een hoop adverteerders nemen enkel een kijkje in Merchant Center wanneer ze Google Shopping instellen of wanneer de prestaties van hun Shopping campagnes verslechteren. Dit is jammer, met de data uit Merchant Center valt veel te doen wat betreft optimalisaties aan zowel feed- als Google Ads zijde. Onder het kopje ”Diagnostische gegevens” staan waarschuwingen, suggesties en afkeuringen. Door het oplossen van deze meldingen zal het Merchant Center opgeschoond worden, wat de kwaliteitsscore ten goede komt.

Dit zijn enkele tips waarmee je zelf aan de slag kunt om meer vertoningen voor je Google Shopping campagne. Lukt het je ondanks je inspanningen niet om meer vertoningen en dus meer verkopen te realiseren? Geen probleem, ons team van specialisten kijkt graag met je mee. Laat je gegevens achter en je hoort snel!