Google heeft in juli Showcase Shopping-advertenties in de bètaversie van Adwords beschikbaar gemaakt en heeft ze onlangs beschikbaar gesteld in Australië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Ierland, India, Nieuw-Zeeland, Singapore, Zuid-Afrika, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.Showcase Shopping-advertenties zijn de volgende stap in het bereiken van nieuwe klanten voor retailers. Google Shopping-advertenties genereren al voor meer dan 70 procent van de non-branded klikken voor retailers. Het is logisch dat het volgende product van Google voor Shopping-advertenties de adverteerder helpt meer informatie over het merk te communiceren aan gebruikers.

Bron: Klientboost

In plaats van productgerichte advertenties zal door Showcase ads meer generieke ads getoond worden die meer in synch zijn met het type zoekopdracht. Showcase ads zijn zogenaamde engagement ads. Er worden alleen kosten in rekening gebracht wanneer iemand 10 seconden in de advertentie doorbrengt of op een van uw producten klikt en vóór die tijd uw site bezoekt.

Wat wij in eigen onderzoek veel zien is dat zeer brede zoektermen wel relevant zijn voor klanten, maar het te gericht is op één product, terwijl de zoeker nog in een oriëntatiefase zit. Dit zorgt ervoor dat er hoge kosten per conversie zijn op generieke zoektermen, maar uitsluiten is ook geen optie omdat de adverteerder dan niet zichtbaar is vanaf het begin van de klant funnel/journey.

We hebben voor enkele klanten Showcase Ads uitgerold, wat we wel merken is een hoge klikprijs wanneer men voldoet aan de voorwaarden hierboven. Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met de hoeveelheid concurrentie en markt. Ook kan het tweaken van de ad zodat zoekterm –> ad –> landingpage daarmee te maken hebben. In combinatie met de campagne prioriteiten kunnen Showcase Ads effectief ingezet worden en zo een campagne structuur ontwikkeld worden die alle facetten van de funnel aanspreken.

Wanneer Showcase Ads in Nederland beschikbaar zijn helpen we je graag deze zo effectief mogelijk op te voeren zodat ook op generieke zoektermen het effectief en haalbaar is om te adverteren.