Slecht nieuws voor diegenen die wel eens iets in China kopen, vanaf 1 juli wordt dit duurder. Op Europees niveau is besloten om niet pas vanaf €22 inklaarkosten en BTW te heffen, maar voor elk pakket. Dit kan zorgen dat een telefoonhoesje of kabeltje wat je voor een paar euro koopt in China, fors duurder wordt. Prijs is vaak de grootste, zo niet enige, factor die doorslaggevend is om te bestellen in China voor de consument.

Zoals een bekende voetballer ooit zei ´Elk nadeel heb z´n voordeel´, is dat ook voor dit besluit het geval. De verwachting is dat voor veel webshops in Nederland de verkopen op goedkopere producten zoals eerder genoemde voorbeelden aantrekt.

De vaak lage marge, zowel procentueel als absoluut, in combinatie met de hoge concurrentie uit China, zorgen ervoor dat goedkopere producten (onder de €20) lastig rendabel te verkopen zijn in de huidige markt. Chinese webshops bieden goedkopere producten, en daarnaast vaak ook nog gratis verzendkosten.

Doordat deze concurrentie een stuk minder zal worden naar verwachting, wordt het voor Nederlandse aanbieders weer een stukje interessanter om ook laag geprijsde producten die voorheen onrendabel waren om te promoten, weer aan te bieden op bijvoorbeeld Google Shopping.

 

Als Google Shopping specialist zijnde hebben we vele webshops en agencies mogen helpen. Lage marges (procentueel/absoluut) zijn altijd een uitdaging, maar een uitdaging voor ons om een mooi resultaat voor neer te zetten. Benieuwd of we jou kunnen helpen naar het volgende niveau? Aarzel niet en neem vrijblijvend contact op, we helpen je graag!