Bron: MarketinglandDe drie redenen waarom consumenten online shoppen zijn: assortiment, gemak en prijs. Assortiment omdat er veel meer keuze is (onder de retailers bij elkaar genomen), gemak omdat mensen 24/7 kunnen bestellen vanuit hun luie stoel en prijs omdat er gemakkelijk vergeleken kan worden tussen de diverse verkopers, zowel de directe prijs van het product als de indirecte kosten zoals verzendkosten en leveringsvoorwaarden.

Prijsvergelijkers –waaronder Google Shopping- worden veelvuldig gebruikt omdat ze in een oogopslag inzicht geven in welke aanbieders een bepaald product verkopen en tegen welke prijs.

Hieronder vind je vier redenen waarom pricing van groot belang is binnen een transparante online omgeving:
• 60% van de consumenten wereldwijd beschouwt prijs als het belangrijkste criterium die van invloed is op de aankoopbeslissing.
• 90% van de consumenten investeert zijn tijd in het vinden van de beste online deals.
• 71% van de consumenten denkt dat ze online een betere deal krijgen dan in fysieke winkels.
• 86% van de “eerste keer” consumenten zegt dat het belangrijk is om prijzen van verschillende aanbieders te kunnen zien en vergelijken.

In een macro-economische setting waar de koopdracht over de breedte daalt, zal prijs steeds belangrijker worden.

Prijs-concurrentie enige manier?
Bovenstaande datapunten wil niet zeggen dat prijsconcurrentie de enige manier is, echter is het wel zo, dat niet-prijsgerichte proposities het mogelijkerwijs in prijsvergelijkers het moeilijker zullen hebben dan aanbieders die zich richten op prijs. Deze partijen zullen op andere manier hun marketing en sales moeten doen. Dit hebben wij in het verleden reeds meegemaakt met klanten die een niche propositie hadden in het hoger segment. Dan is bijvoorbeeld Google Shopping ROAS en ROI-gewijs een uitdaging.

Online prijs monitoring data
Omdat prijs zo belangrijk is, hebben wij een product ontwikkeld voor het MKB dat inzicht geeft in de prijzen van overige aanbieders binnen het productassortiment. Deze data, gebaseerd op EANs, geeft inzicht in hoeveel concurrenten er –binnen Google Shopping- en tegen welke prijs zij de producten verkopen. Deze inzichten helpen je met het volgende:
Te dure producten kunnen worden uitgesloten zodat hierop niet meer wordt geadverteerd en dus advertentiebudget wordt verspild. Ten tweede, te goedkope producten, dat wil zeggen, ten opzichte van de concurrenten te goedkoop geprijsd, kunnen duurder gemaakt worden. Het matchen van de prijs met de goedkoopste aanbieder is genoeg en zorgt ervoor dat de markt niet terecht komt in een prijzenoorlog.

Meer informatie over online prijs data kun je hier vinden. Wij vermarkten het onder de naam Onlinepricespider.com.

Wat zou het voor jou betekenen als advertentiebudget niet meer verspilt zou worden of de marge verbeterd kan worden? Neem nu contact met ons op.

Neem contact met ons op