De websites van bureaus die jouw Google Ads kunnen verzorgen staan er vol mee, mooie verhalen over waarom je juist hun in moet huren. Maar nooit lees je waarom je geen bureau in zou moeten huren, op de site van een ‘bureau’ (zo noemen wij onszelf liever niet 😉 ) zelf. In dit artikel lees je waarom je geen bureau in zou moeten huren. En soms wel. 

Waarom je GEEN bureau zou moeten inhuren 

#1 : Communicatie
De grootste oorzaak dat samenwerkingen niet prettig verlopen, is communicatie. Initieel heb je contact met een sales medewerker, die je een pakket verkoopt voor het uitbesteden van jouw Google Ads. Je krijgt een ‘vaste’ accountmanager toegewezen, zodat je altijd een aanspreekpunt hebt. Hierbij hebben we vaste tussen aanhalingstekens, want het verloop is vaak enorm. Elke paar maanden kun jij de nieuwe accountmanager dus uitleggen wat je doet, waar je goed en minder goed in bent en hoe de samenwerking eruit zag met de vorige accountmanager. In 9/10 gevallen zet de accountmanager deze werkzaamheden intern door naar een SEA specialist die uiteindelijk de executie doet, en weer terugrapporteert aan de accountmanager, die het vervolgens weer doorzet naar de klant.

Hoewel het soms ook wel goed werkt, zien en horen we vaak dat dit enorm veel ruis oplevert. Je kent vast nog wel het spelletje wat vroeger op school werd gedaan, aan de ene kant van de kring werd een verhaal ingefluisterd, wat vervolgens rondging. Op het einde van de kring was het verhaal heel anders dan initieel vertelt. We hoeven je verder niet te vertellen wat dit betekent voor jouw Google Ads.

#2:  Uitgaven VS opbrengsten

Iedereen moet geld verdienen, zo werkt dit systeem eenmaal. Maar, als jij je Google Ads uitbesteed, dan moet het onderaan de streep wel wat opleveren. Klinkt logisch? Het gebeurt aan de lopende band dat een bureau een groter bedrag vraagt dan de meerwaarde die ze jou brengen. Alle rollen die je hierboven hebt gelezen moeten betaald worden, maar onderaan de streep kost jou dit meer dan het oplevert.

#3:  Contracten

Elke (nieuwe) Google Ads campagne heeft aanlooptijd nodig, net zoals het behalen van het maximale potentieel niet in twee maanden gedaan is. Het is de uitdaging om voor jou als klant zoveel mogelijk resultaat te halen uit een zo laag mogelijke investering voor dat doel. Maar, deze aanlooptijd hoeft toch geen excuus te zijn om gelijk voor een jaar te tekenen? Contracten met lange looptijden, clausules en meer zorgt voor veel druk op de samenwerking. En waarom zou jij als klant een contact tekenen met een lange looptijd, want zolang je tevreden bent over de samenwerking en het resultaat, zie je toch geen reden om weg te gaan?

Wellicht groei je in een jaar dermate hard dat je zelf een SEA specialist aanneemt, of kom je erachter dat het uitbesteden van Google Ads toch niet zo jouw ding is. Voor niemand leuk als je dan nog een half jaar aan een contract vast zit.

#4:  Niet meedenken met de klant

We krijgen wel eens aanvragen waarbij de klant aangeeft al met talloze bureaus en freelancers heeft geprobeerd om Google Ads aan de gang te krijgen. Wellicht heeft de klant pech gehad en steeds verkeerde partijen aangetrokken, maar misschien is Google Ads helemaal niet het kanaal wat bij jou past.

Bureaus en freelancers gaan er vaak vanuit dat wanneer een klant bij ze komt met de vraag ”Kunnen jullie mijn Google Ads WEL winstgevend krijgen?’, de klant er wel zeker van is dat Google Ads het geschikte kanaal voor hem/haar is. De vraag ”Waarom is Google Ads tot nu toe niet winstgevend geweest” wordt vaak niet gesteld. Misschien zijn de marges dermate, dat adverteren op voorhand al niet verstandig is.

Oke, maar waarom zou ik nog wel een bureau inhuren?

  • Naast alle nadelen, is het in sommige gevallen zeker vestandig om wel een bureau in te huren. Wanneer het jou veel tijd kost, je de kennis niet hebt, of gewoonweg benieuwd bent wat een bureau voor je kan betekenen, is het interessant om eens contact te zoeken met een bureau naar jouw keuze.
  • Er moet een match zijn tussen klant en bureau, en een goed bureau vervult precies de behoefte van de klant. Benieuwd wat de potentie is van Google Ads, maar wil je niet uitbesteden en contracten tekenen? Zoek een bureau of freelancer die wel de kennis en ervaring heeft, en eerlijk met jou wil testen
  • Heb je al een marketeer in dienst, of beheer je zelf maar kom je er niet altijd uit? Snappen we zeker. Je wilt het niet uitbesteden, want waarom zou je? Je beheert immers zelf. Toch loop je af en toe vast, en ben je niet altijd op de hoogte van nieuwe mogelijkheden. Want waar moet je zoek je naar, waar je het bestaan niet van af weet? Een sparringspartner kan dan iets voor jouw zijn, een specialist die je kan benaderen met vragen en met je meedenkt, maar je verder met rust laat als jij dat wilt.

We zijn benieuwd naar jouw ervaringen met Google Ads bureaus, en vertellen we je graag waar wij van meerwaarde voor jou kunnen zijn. Of niet, want zoals je hebt gelezen, kun je het in sommige gevallen ook prima zonder bureau!

Disclaimer

Bureaus hebben op online marketing gebied een slechte naam. Hoewel dit niet altijd de schuld van het bureau in kwestie is, hebben we enkele punten verzameld die we vaak horen en kennen uit eigen ervaring uit het verleden.