Iedereen vindt ze razend irritant, maar ze zijn toch verplicht: een cookie consent melding. Je ken het wel, je komt op een site die vraagt of je cookies wilt accepteren, en zo ja, welke. Diegene die wel eens verder heeft gekeken, weet dat deze cookies worden gebruikt voor het bijhouden van data over jouw website bezoek.

Steeds vaker weigeren mensen cookies, of accepteren enkel de essentiële cookies. Volgens een insider bij Google hebben we eerstehands vernomen dat in Europa 9-10% van alle websitebezoekers geen cookies accepteert of geaccepteerd heeft. Over het algemeen is bekend dat deze cookies onder meer gebruikt kunnen worden voor remarketing, iets wat mensen toch vaak als vervelend of zelfs eng ervaren.

Wat betekent dit voor online retailers?

Dit betekent, als je het plat zou bekijken, dat 9-10% van de verkopen (conversies) dus niet gemeten wordt. Dit kunnen er meer zijn als klanten vaker in de doelgroep vallen die cookies niet accepteren, of juist minder als de doelgroep deze makkelijker accepteert.

De manier waarop conversies gemeten wordt, is afhankelijk van cookies. Indien gebruikers deze blokkeren is het dus lastig om deze verkopen te meten in bijvoorbeeld Google Ads, wat ervoor zorgt dat je moeilijker inzicht hebt in de prestaties.

Wat kan ik hieraan doen?

Je kan het gebruikers makkelijker maken door het weigeren van cookies ”moeilijker” te maken, maar dit is niet de meest klantvriendelijke oplossing. Je kan conversies op een andere manier meten, waar het blokkeren/niet accepteren van cookies minder van belang is. Benieuwd hoe? Laat onze specialisten je bijpraten over wat voor jou de meest geschikte wijze is, waardoor jij geen conversie meer mist!