Lekkere inkopper, nietwaar? Google Shopping is een prijsvergelijker, dus nogal logisch?! En toch maken we al te vaak mee dat de Prijs factor over het hoofd wordt gezien, of wordt vergeten als mogelijke oorzaak voor bepaalde resultaten.
Waarom is Prijs zo cruciaal in dit hele proces? Dat leggen we uit in dit artikel.

Onderzoeken wijzen uit dat mensen online winkelen om de drie volgende redenen: Prijs, Aanbod, Gemak. Verwerk deze drie beweegredenen dan ook binnen de teksten en op de site (maar dat terzijde).

  1. Prijs als Eerste Indruk
    Stel je voor dat je op zoek bent naar een nieuwe laptop op Google Shopping. Je krijgt een lijst met laptops te zien, en wat is het eerste wat je opvalt? De prijs! De prijs is vaak het eerste wat een potentiële klant ziet en het kan een doorslaggevende factor zijn om door te klikken naar jouw product. Als jouw prijs aantrekkelijk is, maak je meteen een goede eerste indruk.
  2. Concurrerende Markt
    De online markt is vaak zeer concurrerend. Er zijn talloze andere ondernemers die dezelfde of vergelijkbare producten aanbieden. Als jouw prijs niet concurrerend is, is de kans groot dat klanten elders gaan shoppen. Het is alsof je in een winkelstraat staat waar iedereen dezelfde producten verkoopt – de prijs wordt dan een cruciale factor om klanten naar jouw winkel te trekken.
  3. Prijs als Onderdeel van het Geheel
    Prijs is niets zonder de overige marketing P’s, en de overige marketing P’s zijn niets zonder Prijs. Wat willen we hiermee zeggen? De gehele mix moet goed zijn. Je kunt nog zo een goede site hebben, als de producten en prijzen niet zijn wat jouw doelgroep zoekt, zullen resultaten tegenvallen.

Jouw prijs en producten kunnen nog zo scherp en goed zijn, als je suboptimale campagnes draait, zie je dat niet terug. Dit kun je op elke marketing P toepassen. Er wordt vaak te eenzijdig naar campagnes en website gekeken, de meer intrinsieke onderdelen van de business, product en prijs wordt als ‘vast’ gegeven voor waar genomen.

Dit wil echter niet zeggen dat je -in context- alles op prijs moet pinnen. Bekijk het vanuit jouw waarde propositie, concurrenten en doelgroep in hoeverre je met Prijs moet spelen en in hoeverre er prijs sensitiviteit is.

Hoe kun je de factor prijs gebruiken binnen Google Ads / Shopping?

Afhankelijk hoe belangrijk Prijs voor jouw doelgroep is in hun besluitvorming kun je prijs meenemen in het creëren van campagnes.

Er zijn grofweg twee manieren:
1. Met behulp van een prijsmonitoring tool (voor MKB is bijvoorbeeld de tool van Bishopper uitstekende prijs/kwaliteit verhouding). Daarmee kun je al de producten die duurder zijn dan de concurrent, uitsluiten. Dit is behoorlijk ‘extreem’, maar afhankelijk van de case, kan het een oplossing zijn.

  1. Gebruik Prijs als een factor in een formule om de belangrijkheid te bepalen en dus ook zo in te delen in campagnes. Andere factoren kunnen zijn: voorraden, omloopsnelheid, marge, verkoopcijfers etc etc. Je kunt het zo complex of zo simpel mogelijk maken. Prijs is hier dan een onderdeel van. Uit de formule komt dan een getal per product en zo kun je de producten onderverdelen (op basis van het getal) in diverse campagnes met allen een ander budget, biedstrategie, volledig gericht op het ‘type’ productsegment.

Dit zorgt er ook voor dat de goed geprijsde producten geen impact ondervinden van de minder gunstig geprijsde producten (vergeleken met andere aanbieders).

Wij adviseren om op de één of andere manier de factor Prijs mee te nemen in de Google Shopping / Performance Max campagnes, omdat het binnen de Google Shopping context een belangrijke factor is.