Afgelopen weken werd LinkedIn weer overspoeld met SEA bureaus en freelancers die hun Google Partner badge hebben gehaald, volgens de nieuwe richtlijnen van Google. Aan iedereen die de badge gehaald heeft, gefeliciteerd! Wij hebben ervoor gekozen om onze Google Partner status niet te verlengen, en we leggen je graag uit waarom.

Sinds jaren heeft ons team zich beziggehouden om de certificeringen van Google te halen, en te voldoen aan de overige eisen. Het straalt toch iets professioneels uit als je als SEA partij je een ”Google Partner” mag noemen. Toch?

De nieuwe eisen voor de Google Partner badge

  • Certificering Minstens 50% van de accountstrategen moet gecertificeerd zijn in Google Ads met maximaal 100 gebruikers. Daarnaast moet er minstens één certificering zijn bij campagnetypes met een minimale uitgave van $500 over de afgelopen 90 dagen
  • Uitgaven Je Google Ads managersaccount moet voor alle beheerde accounts minimaal $10.000 uit hebben gegeven, de afgelopen 90 dagen.
  • Prestaties Je Google Ads managersaccount moet een optimalisatiescore van minimaal 70% hebben. Hierbij moet je de aanwijzingen van Google opvolgen.

Oke, en waarom hebben we dan de Google Partner badge niet gehaald?

Wat betreft uitgaven en certificeringen, snappen we de eisen. Enerzijds moet je bevoegd zijn (kennis aantonen met certificering), anderzijds moet je bekwaam zijn (daadwerkelijk je kennis toepassen en genoeg ”vlieguren” maken).

De voor ons limiterende factor, zijn de prestaties. En dat is niet omdat we slechte campagnes adviseren, opleveren en/of beheren, maar omdat we dit naar eigen kennis en ervaring doen. We doen wat het beste voor de klant is, en soms is dat tegen de suggesties van Google in.

Het zit namelijk zo, wil je een bepaalde optimalisatiescore halen, dan wil Google dat je hun aanbevelingen opvolgt. Deze aanbevelingen zijn gebaseerd op vele datapunten, waaruit een advies komt van wat Google denkt dat goed voor jouw campagne is. Pas je deze suggesties toe? Dan belonen wij van Google jouw met een score.

Hoewel onze accounts zo goed als allemaal aan de prestatie eisen voldoen, wordt dit voor ons geen doel opzich. Niet elke suggestie is in het voordeel van de klant, en daarom zien wij geen reden om deze toe te passen. Naar ons idee zou de Google Partner status dus hier ook niet van af moeten hangen, een Google Partner zou je moeten zijn omdat je met behulp van Google voor het beste resultaat van de klant gaat, en niet per se wat Google jou vertelt wat te doen.

Dat stukje context wat jouw als klant uniek maakt, kan geen enkel stukje machine learning of software voor jouw invullen. Een echte specialist kan dit wel, alleen in ons geval, vanaf nu zonder Google Partner badge 😉