Nu Google wel duidelijk heeft gemaakt dat het haar automatiseringsspurt niet meer gaat stoppen, is de vraag en uitdaging -vanuit zowel klant als bureau zelf- wat de rol van het bureau moet gaan zijn.
Alle uitdagingen brengen mogelijkheden, en zo denkt Google er ook over. Hieronder een visuele weergave van de verschuiving die Google voor ogen heeft voor bureaus.
In een volledig geautomatiseerde omgeving zal campagne management meer en meer gaan wegvallen, of toch niet? Meer daarover zometeen.
Ook wij zien Google Ads en Google Shopping verschuiven van sec uitvoerder naar meer regisseur en raadgever op basis van de resultaten die nu al gegenereerd worden door automatische functionaliteiten zoals Responsive Ads, Smart Shopping, Smart Display etc. Om deze reden zijn we ook de propositie OnlineOmzetSpecialist.nl gestart, om in die –bredere- vraagstukken te faciliteren.
Daarnaast is er nog een belangrijk component wat niet onderschat moet worden: techniek en data. Attributie wordt belangrijker om omzet en winstgevendheid verder te verbeteren en te verfijnen, tussen de diverse kanalen maar ook binnen het kanaal (denk aan campagnes, adgroups, keywords, producten).
Binnen Google Ads is er nog een enorme ‘gap’ tussen een gesimplificeerde KPI als ROAS en daadwerkelijke winst. De uitdaging is dat ROAS en winst te weinig gecorreleerd zijn met elkaar. Echter, vanuit een technisch haalbaarheidsperspectief is het voor vele de meest voor de hand liggende KPI om de campagnes te (laten) beheren.
ROAS is een zogenaamde proxy voor winst. Maar hebben we überhaupt een benadering of substituut nodig? Met de technische competenties kunnen wij klanten helpen met het meegeven van meer ‘business data’ die bij benadering of misschien wel geheel inzichtelijk maken welke producten waarvoor zorgen.
Als eerste stap kun je denken aan het meegeven van product marges via custom labels. Een volgende stap is het berekenen van de winst op basis van de daadwerkelijk verkochte producten in een order. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat 66% van de mensen iets anders kopen dan ze daadwerkelijk geklikt hebben. Dat brengt nogal wat uitdaging met zich mee.
De utopie, in ieder geval voor het MKB denken wij, is het technisch haalbaar inzichtelijk maken van Customer Lifetime Value (CLV) en daar strategieën op los laten op Google Shopping.
Oja, nu wel of geen campagne management meer uitvoeren?
Nee bureaus hoeven geen zoektermen meer uit te sluiten of biedingen aan te passen of modifiers te tweaken en ga zo maar door. Echter, zoals in elk geautomatiseerd systeem moet wel input en output gemanaged worden om de beste resultaten mogelijk te laten zijn door het geautomatiseerde systeem.
Onze specifieke data en feedmanagement competenties komen ook in dit scenario goed van pas, en we krijgen ook vaker en vaker vragen omtrent datafeeds en conversie tracking.
Wanneer de omgeving verandert, moeten we als (boutique) bureau adaptief zijn. Juist omdat Google Shopping voor veel online retailers het primaire afzet- en omzetkanaal zijn, is er specialistische kennis nodig, die bieden wij.