Google Shopping is één van de grootste afzetkanalen van het moment. Als adverteerder wil je het liefste geen omzet laten liggen, maar het opzetten van Google Shopping kan een behoorlijk ingewikkeld en tijdrovend proces zijn. Google Shopping instellen vereist onder meer de volgende punten (in willekeurige volgorde):
- Opzetten Google Merchant Center
Verifiëren, koppelen aan Google Ads account, configureren met de juiste instellingen die van toepassing zijn op jouw webshop - Aanmaken en indienen datafeed
De datafeed moet de productdata uptodate houden in Merchant Center. Hierbij moet de feed aan de vereisten van Google voldoen. - Google Analytics opzetten
Koppelen met Google Ads en Search Console, inrichten voor e-commerce gebruik - Aanmaken en configureren Google Ads account
Op basis van de producten, propositie en zoekgedrag creëer je Google Shopping campagnes. Initieel veel werk, maar dit loont in een later stadium met optimalisatie - Instellen conversiemeting
Het instellen van de conversiemeting is erg belangrijk, je wilt immers weten wat je campagnes gaan opleveren. Hier ga je later ook op optimaliseren.
Doordat Google Shopping anders werkt dan de meeste online afzetkanalen, zijn er veel factoren waar je rekening mee moet houden. Dit roept veel vragen op, zoals
- Welke manier van producten indienen past het beste bij mijn webshop?
- Hoe haal ik fouten uit mijn datafeed?
- Hoe zorg ik voor een zo optimaal mogelijke campagne- en advertentiegroepstructuur?