Online business wordt technologisch afhankelijker en afhankelijker. Het biedt zowel nieuwe mogelijkheden als dat het simpelweg natuurlijk een noodzaak is. Een veelvoorkomende vraag die we gesteld krijgen is of de organisatie een stukje technologie in de arm moet nemen, of professionals/competenties moet aantrekken of inhuren.

Allereerst, vanuit welk perspectief passen de elementen ‘mensen/competenties’ en ’technologie’? Vanuit het zogenaamde operating model:

Bron: Henrico Dolfing

Het business model en bedrijf tot werking brengen gebeurt middels drie elementen: mensen/competenties, processen en allerlei technologie/machines.

Uiteindelijk is het doel van elke organisatie om omzet en winst te genereren. Op basis van die einddoelen moet de mix van mensen, processen en technologie afgestemd worden.

Een veelvoorkomende uitdaging en vraag vanuit marketing is of er mensen/competenties ingezet moeten worden of dat deze taken opgelost moeten worden door een stukje technologie?

Een voorbeeld:
Een IT’er kost 75 euro per uur en is gemiddeld 5 uur per maand kwijt aan specifieke taken.
Een stukje marketing technologie die in dezelfde specifieke taken voorziet, kost 300 euro per maand en ontlast de IT’er, creëert een stukje zelfstandigheid en kan zich op andere taken richten.

De afweging is 75 euro * 5 uur = 375 euro per maand versus 300 euro per maand plus een stuk autonomie waardoor bepaalde marketing activiteiten een snellere doorloop hebben.

Op basis van deze (ietswat zwart witte representatie) is het kosten-efficiënter en effectiever om een stukje tooling aan te kopen, dan er de reeds aanwezige IT capaciteit voor te reserveren. Het hangt daarnaast ook van de (additionele) processen in hoeverre die autonomie door het stukje aangekochte technologie ook daadwerkelijk benut kan worden.

Heb je een dergelijke afweging te maken en kom je er niet uit of vind je het lastig om tot een conclusie te komen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag.