Sinds 30 oktober heeft Google de vereisten voor conversiemeting aangepast. Google streeft al jaren naar de beste (mobiele) ervaring, en om de snelheid van het ;laden van een landingspagina te verbeteren heeft ze onlangs parallel tracking ingevoerd. Voorheen konden retailers tussenliggende en/of verwijzende pagina’s te hebben, die gebruikt werden voor het meten van verkeer.

Met het nieuwe parallel tracking wordt je landingspagina sneller geladen doordat klanten rechtstreeks naar de URL van de landingspagina wordt geleid, terwijl de klikmeting en tracking op de achtergrond plaats vindt. Dit versnelt de beleving, maar kan ook betekenen dat uw huidige klikmeting en tracking slecht of niet functioneert.

Hoe werkt parallel tracking in Google Ads?

  1. De gebruiker klikt op uw advertentie
  2. Gebruiker ziet u landingspagina

In plaats van sequentieel, gebeurt de tracking nu parallel:

  1. Google Ads-tracker wordt geladen
  2. Tracking-URL wordt geladen
  3. Als u meer dan één conversietracker gebruikt, van derde partijen bijvoorbeeld, kunnen extra omleidingen worden geladen

Zonder parallel tracking gebeuren deze handelingen sequentieel en duurt de laadtijd langer voor gebruikers. Een langere laadtijd betekent een hoger percentage verlatingen, wat weer verspild advertentiebudget en een verloren klant tot gevolg heeft.