10 Mogelijkheden om Performance Max te OptimaliserenEr wordt te vaak gedacht dat Performance Max live zetten en klaar is, achterover zitten. Hoewel Performance Max automatisch aanpast op basis van opgegeven doelen, is het essentieel dat marketeers actief betrokken blijven. In dit artikel lees je 10 mogelijkheden om Performance Max te blijven door optimaliseren.

Ginny Marvin van Google zette deze tien punten op papier waarbij we hier en daar aanvullingen hebben gegeven:

Biedstrategie en doelen
Definieer doelen op basis van jouw belangrijke KPI’s zoals conversies, kosten per actie (CPA), of rendement op advertentie-uitgaven (ROAS).
Optimaliseer biedstrategie op basis van bedrijfsresultaten zoals verkoopopbrengst, lifetime value, of winstmarges.

Conversie waarde regels
Gebruik regels op campagneniveau om doelgroepen met een hogere waarde, locatie, en apparaat aan te geven.
Optimaliseer biedingen voor conversies binnen de doelgroep.

Acquisitie van nieuwe klanten
Verhoog biedingen voor nieuwe klanten/nieuwe klantwaarde.
Vereist is dat een doelgroeplijst minimaal 1,000 actieve leden in ten minste één netwerk bevat.

First party data
Implementeer een first-party datastrategie om Google haar AI te informeren en de doelgroepstrategie te verbeteren.

Merkgeschiktheid
Gebruik instellingen voor merkgeschiktheid, inclusief uitsluitingszoekwoorden op accountniveau, om advertenties aan te passen aan inhoudsvereisten.

Merkuitsluitingen
Voeg merkuitsluitingen toe op campagneniveau om te voorkomen dat Performance Max wordt weergegeven op merkgerelateerde zoekopdrachten.

Pagina feeds
Maak gebruik van paginafeeds om zoekverkeer naar specifieke bestemmingspagina-URL’s op de site te sturen.

Uitbreiding uiteindelijke URL’s
Schakel uitbreiding van de uiteindelijke URL in automatisch gemaakte items in om Google Ads automatisch verkeer naar relevante URL’s te leiden. Let op, als je bepaalde productsegmenten target, moet je deze setting niet aanzetten, omdat het dan ook producten target buiten jouw gedefinieerde productsegment (in de Vermeldingsgroepen).

Asset groups
Maak gebruik van meerdere itemgroepen om je te richten op bepaalde doelgroep, producten of categorieën.
Diversiteit en relevantie in creatives is essentieel voor maximale prestaties.

Signalen
Voeg zoekthema’s (beta) en doelgroepsignalen toe om AI te sturen in het vinden van meer conversies of conversiewaarde.
Inzichten in zoektermen en doelgroepinzichten helpen bij het begrijpen van de prestaties.

 

Grondbeginselen – Marketing Mix
Hoewel het technisch gezien geen ‘controles’ zijn die je kunt inschakelen, is de gehele marketing mix (marketing P’s) natuurlijk van groot belang voor het uiteindelijke resulaat onderaan de streep. Denk aan jouw website, landingspagina’s, productfeed, instellingen voor het bijhouden van conversies en meer die invloed hebben op het succes van jouw Performance Max-campagnes.

Twee voorbeelden:

Website en landingspagina’s
Zorg ervoor dat website en landingspagina’s het merk/producten nauwkeurig weerspiegelen. Zorg er ook voor dat landingpages voldoen aan allerlei CRO fundamentals, zoals belangrijkse gegevens boven de vouw.

Merchant Center-feeds
Hoogwaardige productafbeeldingen, informatieve producttitels en -beschrijvingen zijn belangrijk voor de kwaliteitscore die het uiteindelijk krijgt (de feed).

Welke mogelijkheden gebruik jij al in jouw Performance Max optimalisaties?