Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over Google Shopping

De veelgestelde vragen zijn opgesplitst in algemene vragen, en specifiek omtrent datafeeds en Adwords.

ALGEMEEN

Hoe werkt Google Shopping?
Google Shopping werkt -anders dan tekst advertenties- op basis van producten. De adverteerder levert de producten aan via een datafeed in Google Merchant Center. Dit wordt gekoppeld aan het Google Adwords account. Niet zoekwoorden maar de aangeleverde producten zijn de basis van de Shopping campagnes. De zoektermen worden door Google’s algoritme gematched aan één of meerdere producten.

Waarom zie ik mijn producten niet in Google Shopping?
Dit kan meerdere oorzaken hebben:

  • De feed is afgekeurd
  • Google Merchant Center niet correct gekoppeld met Google Adwords
  • Bepaalde producten uitgesloten in Adwords
  • Een beperkt budget en
  • Zoektermen uitgesloten op producten.

Het verkeerde product wordt vertoond bij een zoekterm, hoe los ik dit op?
Dit kan te maken hebben met de opmaak van de titel en de omschrijving die ervoor zorgen dat er ongewenste zoektermen op het product triggeren. Optimaliseer de titel en omschrijving optimaliseren (al dan niet via een feedmanager). Indien de titel en omschrijving relevant zijn, kan er in Adwords (afhangende van de Adwords campagne structuur) uitsluitingszoekwoorden per product toegevoegd worden.

OVER DATAFEEDS

Hoe kan ik mijn productassortiment aanleveren aan Google?
Er zijn vier manieren om producten aan te leveren aan Google:

  • De producten kunnen handmatig in een Google Spreadsheet worden geplaatst in een door Google aangeleverd template
  • Uw productassortiment kan via een API geïmporteerd worden uit uw CMS
  • Periodiek een bestand op een internetlocatie laten ophalen door Google (meest gebruikt)
  • Periodiek een bestand op uw computer op laten halen door Google

Mijn Google Shopping ligt eruit, Hoe nu verder?

Dit kan vele oorzaken hebben. Heeft u geen email of andere melding van Google ontvangen wat het probleem is? Controleer eerst of uw datafeed nog online is en geen HTTP foutcodes geeft. Controleer vervolgens in Google Merchant Center onder het kopje ‘Diagnostics’ wat de reden van afkeur is. Wanneer u het probleem heeft opgespoord kunt u een verzoek tot herbeoordeling indienen bij Google.

Waarom is mijn feed in Google Merchant Center afgekeurd?
Een afgekeurde feed in Merchant Center kan meerdere oorzaken hebben, vaak is afkeur van een datafeed prijs- of EAN gerelateerd. U kunt onder het kopje ‘Diagnostics’ zien wat de reden van afkeuring is, hier staat een omschrijving van het probleem.

OVER ADWORDS

Hoe kan ik gebruik maken van de campagne prioriteiten?
Campagne prioriteiten kunnen op twee manieren gebruikt worden. De prioriteiten kunnen ingezet worden om verkeer te “dwingen” of te filteren (in combinatie met uitsluitingszoekwoorden). Bijvoorbeeld door bestsellers in de Hoog-prioriteit campagne te plaatsen en de overige in de Midden-prioriteit zodat het verkeer eerst de bestseller producten getoond krijgt, daarna pas de reguliere producten. Ander toepassing is non-branded verkeer in Hoog-prioriteit te laten komen en branded zoekverkeer (door middel van uitsluitingszoekwoorden) binnen te laten komen op Midden-prioriteit.

Hoe zet ik mijn Google Shopping budget zo effectief mogelijk in?
Zorg in eerste instantie dat er met het juiste (afgebakende) product assortiment wordt geadverteerd. Bijvoorbeeld adverteren op producten met een te lage (relatieve/absolute) marge. Vanuit klantgedrag bekeken, sluit periodiek de zoektermen uit die niet rendabel en/of relevant zijn voor het product assortiment. Deze twee elementen zorgen voor een juiste basis waarop geoptimaliseerd kan worden op ROAS om het budget zo effectief mogelijk in te zetten.

Staat uw vraag hier niet bij? Stel hem aan een van onze specialisten.

Neem contact op
Accreditaties

Social Media
Meld u nu aan voor de nieuwsbrief

Privacy Voorkeuren

Account opheffen?

Jouw account wordt opgeheven en alle data permanent verwijderd. Weet je het zeker?

Benieuwd waar u beter kunt scoren?

Laat uw gegevens achter en ontvang uw gratis oor onze specialisten samengestelde Google AdWords check!











X
Gratis Google Shopping Check?