Adverteren op Bing – The Good, The Bad & The Ugly
Al enige tijd is het in Nederland ook mogelijk om te adverteren op Bing met productadvertenties, vergelijkbaar aan Google Shopping . Voor veel van de klanten die we mogen helpen met Google Shopping, hebben we ook Bing Shopping aangemaakt. We geloven zelfs zo erg in de potentie van Bing Shopping als aanvulling op Google Shopping, dat we Bingshoppingspecialist.nl hebben gelanceerd. We delen graag onze bevindingen, en omdat we onze klassiekers kennen, doen we dat op de volgende wijze!
The Good.
Hoewel Bing Shopping als Microsoft’s tegenhanger van Google Shopping lang niet het volume van Google kan benaderen, kan dit ook het grootste voordeel zijn. Veel adverteerders laten Bing uberhaupt links liggen, waardoor dit enorme kansen biedt. Helemaal als je op Google Shopping moeite hebt om winstgevend te adverteren, kan Bing een interessant alternatief zijn. Voor veel klanten zien we betere rendementen dan op Google Shopping, wat soms 45% beter rendement kan betekenen. Doordat het volume in verkeer minder is, behoeft het ook minder beheertijd dan Google, en kun je dus tegen veelal hogere rendementen en lagere beheerkosten heel effectief adverteren!
The Bad.
Bing kan wat lastiger op te zetten zijn dan Google, doordat het systeem ietsje minder doorontwikkeld is. Zo mist de knop ”nu ophalen” voor de feed, en duurt de indexatie wat langer van je producten. De interface en tracking verschilt ook op enkele punten, wat het lastig kan maken als je Google’s interface gewend bent.
The Ugly.
We hebben het proefsgewijs moeten ondervinden, maar het algoritme van Bing werkt anders dan dat van Google wat betreft het advertentiesysteem. Wijzigingen die je doet hebben sneller effect dan bij Google wat betreft prestaties, waardoor je negatieve impact kan ondervinden als je veel en/of grote wijzigingen in één keer doorvoert.
Conclusie?
Tja, dit is een beetje ”Wij van WC-eend”. We kunnen desondanks wel objectief stellen dat voor 8/10 klanten Bing een interessante aanvulling is, omdat het niet kannibaliseert van je andere verkeer. Binggebruikers zijn over het algemeen een ander publiek, waardoor je je omzet kan vergroten.
Het is relatief goedkoop op te zetten, dus waarom zou je het niet proberen?

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Bing Ads: vijf redenen waarom het interessant is
Hoewel Google Ads de dominanste speler is in de wereld van zoekmachine marketing, biedt Bing Ads een aantal aantrekkelijke voordelen die het overwegen waard maken. Hieronder lees je 5 voordelen…
Als het gaat om online adverteren, is Google vaak de eerste keuze voor veel ondernemers & marketeers. Met zijn enorme gebruikersbasis en uitgebreide advertentieplatform lijkt het de meest voor de…
Google Shopping kan voor bepaalde sectoren of bedrijven erg competitief zijn. Dit uit zich in hogere klikprijzen en in de regel lagere ROAS/bruto-winst. Wij rollen vaker en vaker Bing Shopping…