Waar we vorig jaar schreven dat Bing Shopping in Nederland aanstaande was, konden we helaas niks zeggen over een lanceerdatum. Bing Shopping is Microsoft’s versie van Google Shopping, onderdeel van Bing Ads. In Q4 van 2017 had Bing een aandeel van 7,29%, (update: 10%!) waarmee het de een na grootste zoekmachine is van Europa en inloopt op Google. 

Volgens bronnen binnen Bing (Microsoft) is de release van Bing Shopping nabij en hopen ze in 2019 dit advertentiekanaal uit te rollen in Nederland. Dat een release nabij is blijkt volgens de bron dat het technische team de ontwikkeling van Bing Shopping voor Nederland zo goed als afgerond heeft. Bing Shopping werkt in de basis hetzelfde als Google Shopping, en maakt ook gebruik van een Merchant Center. Een van de grote voordelen van het adverteren in Bing voor adverteerders is dat ze de bestaande campagnes, advertentiegroepen en advertenties kunnen importeren uit Google AdWords zodat adverteerders met Bing Shopping met een vertrouwde structuur zo aan de slag kunnen. Dit is voor tekstadvertenties het geval, en wij kunnen bevestigen dat dit ook voor Shopping het geval zal zijn. Bing Shopping krijgt de mogelijkheid om Shopping campagnes en consorten te importeren vanuit Google AdWords.

We volgen de ontwikkelingen dichtbij en op de voet, uiteraard plaatsen we een update wanneer de lanceerdatum bekend is. Wordt ongetwijfeld vervolgd….