De Prijspariteit Uitdaging: Hoe Je Succesvol Concurreert op Google Shopping Zonder Jouw Marges te Verliezen
Google Shopping is voor veel ecommerce ondernemers een groot of zelfs hét grootste afzetkanaal voor hun business.
Omdat het kanaal flink is geadopteerd biedt ook uitdagingen, vooral op het gebied van prijspariteit. Adverteerders merken dat hun producten minder worden weergegeven als hun prijzen niet concurrerend genoeg zijn.
Maar hoe kun je concurreren zonder je marges op te offeren?
Wat is prijspariteit en waarom is het belangrijk?
Prijspariteit betekent dat jouw prijzen in lijn moeten liggen met (of beter moeten zijn dan) die van concurrenten om (veel) zichtbaar en concurrerend te blijven op Google Shopping. Google Shopping rangschikt producten niet alleen op basis van advertentie-relevantie en bod, maar ook op basis van productprijs. Als jouw product duurder is dan dat van concurrenten, is de kans kleiner dat jouw advertentie een hoge positie (meer naar links) en CTR krijgt.
Uitdagingen van prijspariteit op Google Shopping
Dynamische prijswijzigingen van concurrenten
Grote retailers en marktplaatsen passen hun prijzen continu aan op basis van vraag, seizoensgebonden trends en concurrentie. Dit heet ‘dynamic pricing’.
Minimum Advertised Price (MAP)
Daarnaast worden er door merken de Minimum Advertised Price (MAP) regels gehanteerd. Deze verbieden wederverkopers om onder een bepaalde prijs te verkopen. Dit beperkt jouw speelruimte. Aan de andere kant is het waarschijnlijk ook maar goed, omdat je anders verzandt in een prijzenoorlog (race to the bottom).
Hoge concurrentie in niches
In sectoren zoals elektronica en mode is de prijsoorlog hevig, waardoor kleinere retailers moeite hebben om concurrerend te blijven. Denk aan onder andere verschillen in inkoopkracht die hier aan bijdragen.
Hoe concurreer je zonder op jouw marges te verliezen?
1. Gebruik dynamische prijsstrategieën
Met tools zoals Prisync, RepricerExpress of één van de vele andere dynamic pricing tools kun je automatisch prijzen aanpassen op basis van concurrentiedata. Zo blijf je concurrerend zonder handmatig elke wijziging bij te houden. Houdt er wel rekening mee dat dit vrij dure systemen zijn. Reken dan ook goed uit of dit uit kan.
2. Voeg waarde toe zonder de prijs te verlagen
Bundel producten: Combineer gerelateerde artikelen in een exclusief pakket. Dit heeft als extra voordeel dat je uniek bent met een (bundel)product en je zo ook opvalt tussen de rest.
Gratis verzending en retourbeleid: Klanten geven vaak de voorkeur aan een iets duurdere prijs als de verzendkosten laag zijn.
Extra service bieden: Zoals een langere garantie, installatiehulp of een gratis cadeau bij aankoop.
3. Optimaliseer de productvermelding
Google Shopping rangschikt niet alleen op prijs, maar ook op kwaliteit van de productinformatie. Zorg voor:
- Duidelijke en aantrekkelijke productafbeeldingen
- Gedetailleerde en SEO-geoptimaliseerde product titels en beschrijvingen
- Klantbeoordelingen en recensies
4. Segmenteer jouw campagnes slim
Niet alle producten hoeven tegen de laagste prijs te concurreren. Maak slim gebruik custom labels om:
- Hoge marge producten meer zichtbaarheid te gunnen, zonder dat je nat gaat op de lage(re) marge producten
- Seizoensgebonden producten op de juiste momenten te meer zichtbaarheid te geven
- Minder prijsgevoelige producten in een aparte campagne te zetten en er met eigen instellingen op te adverteren
Hoe gaat jij te werk om zo min mogelijk marge in te leveren?

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Google heeft een nieuwe tag template geïntroduceerd in Google Tag Manager specifiek voor verbeterde conversiemeting: de “Google Ads User-provided Data Event” tag. Deze tag maakt de implementatie van Enhanced Conversions…
Google Merchant Center Opgeschort: De Meest Voorkomende Redenen en Hoe Nu Verder? Als adverteerder zijnde hoeven we je niet uit te leggen wat Google Merchant Center is. Het is de…
Het hebben van een groot productaanbod biedt veel kansen qua omzet, afzet, marktaandeel etc, maar hoe beheer je duizenden SKU’s zonder dat jouw advertentiebudget verloren gaat aan inefficiënte campagnes? Uitdagingen…