Drie Belangrijke Google Shopping Middelen voor Goede ResultatenIn dit artikel bespreken we drie belangrijke middelen voor handmatige Google Shopping campagnes die het mogelijk maken dat er goede resultaten behaald kunnen worden. Goede resultaten zijn verre van alleen afhankelijk van het adverteren (denk ook aan de overige marketing P’s), maar als deze middelen goed zijn ingericht, ben je als adverteerder al een goed stuk op weg.

Het doel bij Shopping, net als bij tekstadvertenties is het sturen van klantgedrag naar de juiste producten. Welke middelen biedt Google daarvoor?

  • Uitsluitwoorden (klantgedrag)
  • Campagne prioriteiten (sturing / prioritering)
  • Campagne structuur (productaanbod)

Ad. Uitsluitwoorden

Zoektermen weerspiegelen het klantgedrag, en met behulp van uitsluitwoorden kun je bepaald klantgedrag vermijden of bijsturen (wanneer je bijv. op advertentiegroep- of campagneniveau een zoekterm uitsluit en het doorsluist naar een andere advertentiegroep en/of campagne.

Ons advies is om eerst altijd het klantgedrag te optimaliseren. Het zou zonde zijn om producten af te bieden of uit te sluiten wanneer achteraf blijkt dat de zoektermen (= klantgedrag) verre van relevant was.

Ad. Campagne prioriteiten

Met de zogenaamde campagne prioriteiten kun je zowel type zoektermen als producten sturen of prioriteren. Al de zoektermen passeren namelijk eerst de campagnes met prioriteit Hoog, dan Middel, dan Laag.

Er zijn twee mogelijkheden, of de campagnes worden geprioriteerd op basis van type zoektermen, denk aan Generieke termen versus Branded termen, of short tail versus long tail enz. De tweede mogelijkheid is het prioriteren en sturen op basis van producten. Denk aan top producten versus ‘de rest’ of niet verkochte producten versus verkochte producten enz.

Natuurlijk is er ook een hybride mogelijk waarbij er zowel op type producten als zoektermen geprioriteerd en gestuurd wordt. De opsplitsing tussen Generiek en Branded kan ook in 1 ‘laag’ (bijv. Hoge prioriteit) bewerkstelligd worden waardoor je als adverteerder meer opties hebt. Wil je hier meer over weten, neem contact met ons op.

Ad. Campagne structuur

Last but not least, de campagne structuur is een krachtig middel om te sturen en resultaten te optimaliseren. Veel van de Instellingen zijn op sec Campagne niveau in te regelen. Hou dit in het achterhoofd wanneer de campagne structuur wordt ontworpen en gemaakt. Denk bijv. aan doel-ROAS of budgetten of geografische targeting of apparaat modifiers.

De campagne structuur is op vele manier in te delen, twee ervan zijn: op basis van menu structuur en de andere op basis van merk.

Via Rapportages zijn er mogelijkheden om inzicht te krijgen op Merk, Categorie of Item ID zodat een structuur niet perse op (bijv.) Merk gemaakt hoeft te worden om toch dat inzicht te hebben wat bijvoorbeeld management en inkoop inzicht geeft wat goed verkoopt en wat niet.

Hou ook de hoeveelheid tijd voor optimalisatie in gedachte bij het creëren van campagnes. Het enorm versplinteren van campagnes om perfect te sturen zal een stuk effectiviteit missen als er maar 1 uurtje per maand besteed kan worden aan beheer.

Met deze drie ‘fundamentele’ middelen die Google Shopping biedt is de basis te leggen voor goede resultaten. Of deze ook daadwerkelijk behaald worden hangt af van de overige marketing P’s maar ook de kwaliteit van de optimalisaties die erna gebeuren.

Wil je meer weten over het opzetten van een kwalitatieve en relevante Google Shopping structuur? Neem contact met ons op.