Drie Factoren om tot Haalbare Google Shopping Campagnes te Komen
Bron: JikkevanEwijk.nl
Ergens tussen recht toe recht aan en perfectie zit de sweet spot voor iedere organisatie wat betreft haalbaarheid voor hun Google Shopping campagnes en structuur. Haalbaarheid heeft te maken met efficiënte en effectieve campagnes die in context wel te beheren zijn. Lees in dit artikel de drie factoren die je moet maken om tot haalbare Shopping campagnes te komen.
De drie afwegingen zijn:
- Hoeveelheid uren en investering om te beheren
- Dynamisch versus statisch productaanbod
- De hoogte van het advertentiebudget
Hoeveelheid uren en investering om te beheren
Dit is een belangrijke factor om te bepalen hoe uitgebreid of hoe geconcentreerd de Shopping structuur kan worden. Is er niet veel manuur om de campagnes op te zetten en te beheren, dan is een zeer uitgebreide (denk in het meest extreme geval één product per advertentiegroep) campagnestructuur niet haalbaar. Dit is minder of zelfs niet van toepassing als het uitbesteedt wordt aan een bureau wat werkt op projectbasis.
Dynamisch versus statisch productaanbod
Een andere factor is de dynamiek en doorloop van het productaanbod waar op geadverteerd wordt. Heeft de ecommerce site een statisch aanbod wat bijna nooit verandert, dan is een verfijnde campagne structuur eerder mogelijk, dan wanneer je 10.000 producten hebt die elk seizoen voor de helft veranderen. Tenzij natuurlijk er genoeg budget is om het te beheren.
De hoogte van het advertentiebudget
Het advertentiebudget is de derde factor die impact heeft op de Shopping campagnestructuur.
Met een laag budget is het minder zinvol om alles tot in de puntjes op te splitsen (ten behoeve van verfijnde optimalisaties per campagne) omdat Google met hele lage budgetten per campagne niet veel kan. Ook hebben we gemerkt dat bij gedeelde dag budgetten het gros naar één of enkele campagnes gaat, waardoor het lastig is af te dwingen dat alles getest wordt.
Voordat je de campagnes inricht, vraag je goed af wat jouw antwoorden zijn op de bovenstaande factoren.
Perfectie is in veel gevallen niet mogelijk en moet er gekozen worden voor een haalbare structuur die in context het meest effectief is. Campagne structuren kunnen over tijd best veranderen, bedrijven groeien en meer budget en/of meer mensen komen naarmate omzetten en winsten toenemen.
Wil je advies over de haalbaarheid van jouw huidige campagnes of hoe je de Shopping structuur moet inrichten die de drie factoren in acht nemen? Neem dan contact met ons op!

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Google Merchant Center Opgeschort: De Meest Voorkomende Redenen en Hoe Nu Verder? Als adverteerder zijnde hoeven we je niet uit te leggen wat Google Merchant Center is. Het is de…
Het hebben van een groot productaanbod biedt veel kansen qua omzet, afzet, marktaandeel etc, maar hoe beheer je duizenden SKU’s zonder dat jouw advertentiebudget verloren gaat aan inefficiënte campagnes? Uitdagingen…
Dat er een natuurlijke variatie en schommeling zit in resultaten van Google Ads en Google Shopping, is niet meer dan logisch. Denk aan maandelijkse cycli waarin er salaris uitbetalingen zijn,…