Drie Veelvoorkomende Google Ads Tracking Problemen

Bron: InvisiblePPC.com

Wanneer wij Google Ads accounts overnemen, nemen wij altijd voor de zekerheid de tracking door. Welke conversie acties zijn er aangemaakt en werken deze naar behoren. Hier vind je onze drie veelvoorkomende conversie meting problemen:

Geen omzet meting

Het komt voor dat er conversie acties zijn aangemaakt hetzij direct via Google Ads, of via import uit Google Analytics dat er wel conversies worden gemeten maar geen omzetwaarde door wordt gegeven. Waar dit precies aan ligt valt op voorhand nooit echt goed te zeggen. Wel wil het zo dat voor bepaalde webshop systemen een plugin vaak beter/makkelijker werkt dan het ‘hard’ in de code van de site te zetten. Dit geldt natuurlijk vooral voor de ecommerce partijen die direct op omzet zitten, maar we zijn het ook tegengekomen voor lead generatie.

Meerdere conversie acties

Het hebben van meerdere conversie acties in een account is geen probleem. Echter moet er goed nagedacht worden over welke conversie acties opgenomen worden in de Conversies waarop Google ook haar algoritmes op aanstuurt. Wanneer het doel omzet is, en er worden ook telefoontjes, mailtjes, en andere acties meegenomen dan krijg je een vertroebeld beeld in de data, plus dat Google, zoals eerder aangegeven, haar algoritmes daarop aanstuurt.

Dit kun je oplossen door de conversie acties die je wel wilt meten, maar waarop je niet wilt aansturen, deze niet op te nemen in de Conversie. Dit kun je instellen onder Tools -> Meting -> Conversies.

Dubbele of zelfs meerdere dezelfde conversie acties

Het meest prangende probleem wat we -helaas- vaak voor zien komen zijn conversie acties gericht op het meten van omzet, die er dan twee of zelfs meer keren instaan. Google zal de omzet daardoor dubbel tellen waardoor ROAS verdubbeld en Google daardoor ‘agressiever’ zal gaan bieden omdat de ROAS toch zo goed is.

Hoe kan dit?
Er zijn meerdere oorzaken mogelijk waardoor dit voorkomt:

  • Google Ads conversie actie en een Google Analytics import tegelijkertijd. De adverteerder is dan vergeten die van Analytics of van Google Ads uit te zetten waardoor er nu uit twee meetsystemen conversies worden gemeten. De oplossing hiervoor is één van de twee uit te zetten/verwijderen zodat er geen data vertroebeling ontstaat.
  • Door het aanmaken en testen van conversie acties werd er vergeten oude conversie metingen uit te zetten, deze blijven dan aanstaan. Indien deze wel data doorkregen, zal ook dit de gegevens in Google Ads vertroebelen.

Conversie meting check

Check en licht altijd de conversiemeting door zodat je waarborgt dat de data die er door komt en waarop jij en Google acties baseren, schoon en correct is!

Heb jij problemen met conversie metingen of wil je additionele conversies doormeten? Wij doen dit graag voor je.

Stel voor mij de conversie meting in