Ondanks de populariteit van dropshipment komen we vaak dezelfde implicaties tegen in combinatie met Google Shopping. Deze implicaties zijn vaak gerelateerd aan (het gebrek aan) productvoorraad, welke bij veel online retailers standaard op ‘0 stuks’ staat wanneer zij gebruik maken van dropshipment. Technisch gezien klopt het dat het product niet op voorraad is, want hiervoor wordt dropshipment ingezet. Echter geven veel systemen de voorraad bij de dropshipment partij niet door in de datafeed, waardoor er niet met de producten geadverteerd wordt terwijl ze via de website te bestellen zijn.

Een populaire keuze voor veel online retailers is om (een deel van) hun assortiment via dropshipment te laten afhandelen. Niet alleen kleine partijen zetten dropshipment in, ook grotere retailers met beperkte opslag voor (grote) producten met een (te) lage omloopsnelheid kiezen vaak voor dropshipment.

De mogelijke oplossingen

Geen voorraad betekent niet adverteren op Shopping, waarschuwingen in Merchant Center, etc.  Erg vervelend, en onlangs zagen we dat bij een online retailer dat er met bijna de helft van het assortiment niet werd geadverteerd omdat in de datafeed de voorraad op ‘0’ stond. Dit is relatief eenvoudig op te lossen, er zijn meerdere manieren om dit te doen.

  • Positief voorraadniveau forceren
    Hoewel producten via dropshipment vaak te bestellen zijn via de webshop, wordt er niet meer geadverteerd omdat Google Merchant Center in de datafeed uitleest dat het product niet op voorraad is. Een oplossing is door een positief voorraadniveau (1 of meer) geforceerd mee te geven in de datafeed. Hierdoor ziet Merchant Center niet anders dan dat het product op voorraad is en wordt er gewoon mee geadverteerd. Een positief voorraadniveau forceren kan via de backend van het systeem gedaan worden, via een feed manager of door een regel aan te maken in Google Merchant Center voor de desbetreffende datafeed.
  • Automatische artikelupdates
    Afhankelijk van uw systeem staat bij sommige online retailers de voorraad bij de dropshipment wel op de website, maar wordt deze wegens technische redenen niet doorgegeven via de datafeed naar Google Merchant Center. Wanneer de juiste voorraad wel op de productpagina vermeld staat maar niet in de datafeed is dit euvel op te lossen door gebruik te maken van de functie ‘Automatische Artikelupdates’ in Google Merchant Center. Deze functie controleert niet alleen de voorraad in de datafeed, maar leest in de broncode van de productpagina de werkelijke voorraad af. Mocht uw product dus in de feed meekrijgen dat het niet op voorraad is maar het staat op de website wel correct (bijvoorbeeld 6 stuks), dan pakt Google met deze functie de voorraad die op uw productpagina wordt vermeld. Hiervoor moeten uw productpagina’s wel aan een bepaalde gestructureerde opmaak voldoen, meer over de functie automatische artikelupdates leest u hier.
  • Voorraadvoorziening dropshipment partij gebruiken
    Wanneer een dropshipment partij u op de hoogte houdt van de voorraad door middel van een API koppeling, XML feed, spreadsheet of ander soort bestand, kunt u deze samenvoegen met uw eigen datafeed voor Google Shopping. Zo hoeft u zelf geen technische configuraties aan uw systeem uit te voeren, een feedmanager zoals DataFeedWatch kan datafeeds samenvoegen tot een gehele, nieuwe datafeed. Wanneer u dus periodiek van uw dropshipment partij een spreadsheet krijgt aangeleverd met het voorraadniveau per product en uw systeem kan dit niet verwerken in uw eigen datafeed, is het dus mogelijk om van deze twee bronnen (uw datafeed en bestand voorraadniveau dropshipment partij) een nieuwe datafeed te maken.

Niet elke oplossing werkt evengoed voor alle online retailers die gebruik maken van dropshipment. Naar aanleiding van bovengenoemde oplossingen kunt u op basis van de bij uw organisatie aanwezige middelen en competenties de voor u geschikte oplossing kiezen. Uiteraard adviseren wij u graag omtrent uw Google Shopping implicaties in combinatie met dropshipment, laat enkele gegevens achter via het contactformulier en een van onze specialisten neemt zo spoedig moegelijk contact met u op.