Google Ads Implementeert Google Analytics 4-Doelgroepen Direct in Interface
Google Ads Implementeert Google Analytics 4-Doelgroepen Direct in Interface
Het is nu mogelijk om Google Analytics 4-doelgroepen direct binnen Google Ads te creëren en toe te passen. Het opbouwen van Analytics-doelgroepen, inclusief voorspellende doelgroepen, is nu eenvoudig mogelijk via de Doelgroepbeheer/Audience Manager-functie (tijdens het campagne-creatieproces).
Deze nieuwe functie biedt marketeers de mogelijkheid om hun GA4 (voorspellende) doelgroepen direct in Google Ads te maken.
Wat is een voorspellende doelgroep? Een voorspellend publiek is een groep gedefinieerd op basis van ten minste één voorwaarde die gerelateerd is aan een voorspellende statistiek. Bijvoorbeeld, het is mogelijk om een doelgroep te maken met de naam ‘waarschijnlijke kopers binnen zeven dagen’, bestaande uit gebruikers die naar verwachting in de komende zeven dagen een aankoop zullen doen.
Nieuwe dimensies. Naast de Google Analytics 4-update zijn extra dimensies aangekondigd. Dimensies, zoals doelgroepnamen, gebruikerslocaties en transactie-ID’s, zullen nu beschikbaar zijn in de volgende GA4-functies:
- Doelgroepbouwer
- Segmentbouwer
- Bouwer van aangepaste rapporten
- Gegevens-API
Deze toegevoegde dimensies helpen bij het “meten en activeren met behulp van zowel vooraf gedefinieerde als aangepaste itemgerichte dimensies,” zoals aangegeven door Google.
Vooraf gedefinieerde dimensies zijn beschikbaar voor direct gebruik, zoals ‘leeftijd’, ‘land’ en ‘browser’, zonder extra code voor gegevensverzameling.
Aangepaste dimensies bieden de mogelijkheid om specifieke details over gebruikers en hun interacties bij te houden en te rapporteren, handig wanneer de gewenste gegevens niet beschikbaar zijn via vooraf gedefinieerde dimensies en statistieken, bijvoorbeeld ‘aangepaste dimensies met itembereik’.
In aanvulling op deze update introduceert Google itemgerichte aangepaste dimensies in de doelgroepbouwer, segmentbouwer, bouwer van aangepaste rapporten en gegevens-API van GA4.
Een itemgerichte dimensie is een beschrijvende tekst die specifiek betrekking heeft op een product of dienst die in jouw online winkel wordt verkocht.
De volgende vooraf gedefinieerde, itemgerichte dimensies zijn nu beschikbaar in de segmentbouwer van GA4:
- Item ID
- Itemnaam
- Artikelmerk
- Artikelvariant
- Artikel-affiliatie
- Artikelcategorie (1-5)
- Naam van artikelpromotie
- Advertentieruimte voor itempromotie
- Advertentienaam voor artikelpromotie
- Artikellijst-ID
- Naam van de itemlijst
- Positie van de itemlijst
- Locatie-ID van artikel
Dezelfde vooraf gedefinieerde itemgerichte dimensies zijn nu beschikbaar in de doelgroepbouwer van GA4:
- Artikellijst-ID
- Positie van de itemlijst
- Locatie-ID van artikel
- Advertentienaam voor artikelpromotie
- Advertentieruimte voor itempromotie
- Naam van artikelpromotie

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Google Analytics 4 biedt een nuttig rapport genaamd ‘Conversieverschillen’, waarmee u kunt zien hoe conversiegegevens tussen GA4 en Google Ads uiteenlopen. Dit rapport, verscholen in GA4, laat gebruikers de verschillen…
Meta heeft een bèta integratie met Google Analytics 4 gelanceerd. Adverteerders kunnen hun GA4-account snel en gemakkelijk koppelen met Meta voor betere campagne-analyse. Adverteerders kunnen specifieke GA4-eigenschappen synchroniseren, verkeersbronnen beheren…
GA4: Google Ads Rapportage Beschikbaar!
Weet je nog, uit de goeie oude tijd van Google Analytics UA, waar je de Google Ads resultaten direct en ‘clean’ kon bekijken en analyseren? Deze optie is nu eindelijk…