Google Consent Mode V2: Wat Adverteerders Te Wachten Staat in 2024De afgelopen jaren is het ecosysteem voor online advertenties aanzienlijk doorontwikkeld sinds er meerdere regels met betrekking tot gebruikersgegevens zijn afgedwongen. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de ePrivacy-richtlijn (de Cookiewet) hebben een enorme invloed gehad op bedrijven die online goederen en diensten aanbieden aan gebruikers in de Europese Economische Ruimte (EER).

De nieuwe Digital Markets Act (DMA), ook wel bekend als Verordening 2022/1925, werd in 2023 goedgekeurd en zal in maart 2024 in werking treden. DMA stelt verschillende eisen aan Google en andere grote bedrijven, benoemd als poortwachters, waarbij met name wordt gesteld dat de poortwachters verantwoordelijk zijn voor het verzamelen van de toestemming van de gebruiker.

Wat is Google Consent Mode, Google Consent Mode V2, en hoe implementeer je deze correct?

Google Consent Mode werd in september 2020 gelanceerd als reactie op de privacyregelgeving in de EER. De toestemmingsmodus van Google is een tool die een application programming interface (API) bevat om de opslag van cookies te beheren, waarmee bedrijven toestemmingsvoorkeuren van gebruikers van cookiebanners naar Google kunnen sturen.

De Consent Mode past aan hoe Google-tags zoals Google Tag Manager, Google Analytics, Google Marketing Platform en Google Ads presteren op basis van toestemming van de gebruiker.

Je kunt gedetailleerde inzichten en website-analyses gebruiken die nodig zijn voor Google Ads-producten zoals Google Ads of Google Analytics, terwijl de naleving van de AVG en andere privacywetten over de hele wereld behouden blijft. De toestemmingsmodus stelt je ook in staat gebruikersgedrag en websiteprestaties te begrijpen, omdat deze wordt gebruikt om de acties te schatten die gebruikers op de website ondernemen.

Google updatet nu Google Consent Mode naar Google Consent Mode V2. De veranderingen zijn beïnvloed door de voortdurende ontwikkeling van de privacywetgeving. Identificatoren van mobiele apparaten en cookies van derden verdwijnen. In 2024 stopt Chrome met het ondersteunen van cookies van derden.

Om Google Consent Mode Versie 2 te garanderen, is het van belang om jouw GTM CookieScript-sjabloon bij te werken naar de nieuwste versie. Deze update verhelpt recente wijzigingen in de toestemmingsinstellingen binnen de GTM-sjabloon, die essentieel zijn voor de goede werking van Google Consent Mode Versie 2. Het uitstellen van deze update kan resulteren in compatibiliteitsproblemen in de Cookie Banner.

Als bedrijven gebruikersgedrag en websiteprestaties willen blijven meten en het maximale resultaat uit marketing willen halen, moeten ze overstappen naar de Google Consent Mode V2. Gebruikers die in maart 2024 de Google Consent Mode V2 niet gebruiken, kunnen geen Google Advertising-producten gebruiken en kunnen geen nieuwe gebruikers uit de EER werven. Het zal onmogelijk zijn om aan remarketing te doen in Google Ads, Floodlight en Display. Dit zou de meetresultaten en de prestaties van remarketing- en engagementcampagnes van adverteerders aanzienlijk beïnvloeden.

Als je Google Ads wilt blijven gebruiken voor je advertenties in de EER-markten, moet je vóór maart 2024 een cookiebanner gebruiken die is geïntegreerd met de Google Consent Mode V2.

Het belangrijkste verschil tussen Consent mode en Consent Mode V2 is de toevoeging van twee extra toestemmingsstatussen: ad_user_data en ad_personalization, die kunnen worden toegeschreven aan de toestemming van de gebruiker:

ad_user_data wordt gebruikt om toestemming te geven voor het verzenden van gebruikersgegevens naar Google voor advertentiedoeleinden. Websitegebruikers moeten er specifiek mee instemmen om hun gegevens met Google te delen via een cookie-toestemmingsbanner. ad_personalization bepaalt of gegevens kunnen worden gebruikt voor advertentiepersonalisatie (bijvoorbeeld remarketing). Gebruikers moeten er specifiek mee instemmen (via een Cookie Consent-banner) om hun gegevens met Google te delen voor advertentiepersonalisatie. De huidige parametertags analytics_storage en ad_storage van Consent Mode hadden alleen betrekking op het verzamelen van gegevens, terwijl deze nieuwe tags van Consent Mode V2 betrekking hebben op de manier waarop gegevens worden gebruikt en gedeeld.

Google presenteerde twee soorten implementaties van de Consent Mode: eenvoudig en geavanceerd, die je moet kiezen op basis van wettelijke vereisten en je gewenste output. Google richt zich op modellering binnen Google Ads-conversies. Google Ads-conversiemodellering is ingeschakeld voor zowel basis- als geavanceerde typen toestemmingsmodusmodellering.

Bij de basisimplementatie van de toestemmingsmodus wordt er helemaal geen informatie van gebruikers verzameld, zelfs niet de toestemmingsstatus. Tags blijven geblokkeerd en worden niet geladen tenzij toestemming wordt verleend.

Basismodellering van de toestemmingsmodus maakt conversiemodellering in Google Ads mogelijk en gaat door met het bijhouden van conversies en analyses, zelfs als gebruikers geen toestemming geven. De modellering is alleen gebaseerd op gegevens van gebruikers die cookie-toestemming hebben verleend. De nauwkeurigheid is dus lager. Niettemin is het nog steeds beter dan helemaal geen toestemmingsmodus.

Bij de geavanceerde implementatie worden Google-tags geladen voordat gebruikers de Cookie Consent-banner te zien krijgen, en verzamelt Google cookieloze gegevens zonder persoonlijke identificatiegegevens. Google gebruikt gegevens zoals apparaattype, land, tijdstip, conversietype en browsertype als factoren om de modellen nauwkeuriger te maken.

Het wordt aanbevolen om de geavanceerde toestemmingsmodus te gebruiken voor een betere nauwkeurigheid van jouw (remarketing)campagnes. De basisversie is echter beter dan helemaal geen toestemmingsmodus.

De eenvoudigste manier om je remarketingcampagne toe te passen en tegelijkertijd de AVG en andere privacywetten na te leven, is door een Google Certified Consent Management Platform (CMP) te gebruiken met Google Consent Mode V2. Google werkt samen met Consent Management Platforms (CMP), die zijn geïntegreerd met Consent Mode en Google Tag Manager (GTM), en zo helpen bij het beheren van cookiebanners en het respecteren van de toestemmingsvoorkeuren van de gebruiker.

CMP’s verzorgen de toestemmingsbanners en het toestemmingsbeheer, houden gegevens bij over de toestemming van de gebruiker en sturen de benodigde parameters van de gekozen toestemmingsmodus indien nodig naar Google.

Google heeft een lijst met door Google gecertificeerde CMP’s die moeten worden gebruikt voor jouw toestemmingsbeheer.

CookieScript is een door Google gecertificeerde CMP, die de Google Consent Mode V2.

Het heeft ook een IAB TCF V2.2-integratie, is eenvoudig te installeren of te upgraden en stelt je in staat conversies en analyses te blijven volgen, zelfs als gebruikers geen toestemming geven.

Veelgestelde vragen lezen omtrent Consent Mode v2? Lees ze hier.

Maak jij tijd en budget vrij om dit goed te regelen?