Google is constant bezig om haar diensten te verbeteren, zo ook Shopping. Een van de laatste grote toegevoegde features was Smart Shopping, een campagnetype die ervoor zorgt dat Google haar algoritme laat ‘beheren’, gebaseerd op jouw data. Met de komst van Smart Shopping was het slechts een kwestie van tijd dat Google ook geautomatiseerde feeds zou gaan aanbieden. 

 

Hoe werkt geautomatiseerde feeds?

Om te kunnen adverteren in Google Shopping, moet je in Merchant Center producten uploaden. Dit kan op meerdere manieren, de meest voorkomende wijze is door middel van een online gehost bestand welke via een URL toegankelijk is. Het is niet zelden dat hier problemen ontstaan; Google wijzigt haar beleid, de info in de feed komt niet overeen met die op de website staat, de feed wordt onderbroken, etc.

Google maakt het met geautomatiseerde feeds makkelijker om te adverteren op Shopping. De adverteerder hoeft straks geen feed meer aan te leveren, maar kan simpelweg de optie aanzetten in Merchant Center. Deze nieuwe feature rolt in november uit in alle landen waar Google Shopping actief is. Op basis van gestructureerde data op de website en productpagina’s zal Google zelf een feed samenstellen.

Wat voor voordelen biedt de geautomatiseerde feed mij?

Het grootste voordeel is, zoals hierboven beschreven, dat een adverteerder geen feed meer hoeft aan te leveren. Vaak kent dit namelijk allerlei technische obstakels, waardoor het een (tijds)intensief project kan zijn om de gewenste producten goedgekeurd te krijgen. Met een geautomatiseerde feed zal je deze obstakels niet tegenkomen, omdat je website deze data niet apart hoeft te exporteren. Google zal zelf alle relevante data verzamelen, wat ook als groot voordeel biedt dat je CMS niet periodiek een export van alle productdata hoeft te maken. Ook zal de feed automatisch voldoen aan Google’s eisen.

En wat zijn de nadelen van een geautomatiseerde feed?

Je website zal geschikt moeten zijn voor Google. Dit wil zeggen, je website moet voorzien zijn van gestructureerde data en hoogstwaarschijnlijk van een ingediende sitemap, zodat Google je site ‘snapt’. Dit kan voor sommige CMS een probleem vormen, omdat ze niet allemaal de optie tot gestructureerde data hebben. Daarnaast zal Google je productdata een-op-een kopiëren zonder dat je hier invloed op hebt, zo kun je niet filteren, hoogstwaarschijnlijk geen custom labels toevoegen en kun je je producten geen andere titel meegeven dan bijvoorbeeld op de productpagina staat.

Voor wie is dit geschikt?

Adverteerders die zonder veel gedoe makkelijk en snel live willen. ook is het een makkelijke manier om snel het potentieel van Shopping te testen. Het is niet geschikt voor adverteerders met een ongeschikt CMS, of diegene met een groter budget, omdat sturing o.b.v. de feed niet meer mogelijk is zonder de website aan te passen.