Google Shopping is een belangrijk afzetkanaal voor retailers. Er wordt veel budget gespendeerd in dit kanaal, echter zien we dat de opbrengsten en rendementen van Shopping niet altijd toereikend zijn om break-even of winst te draaien. Een mogelijke oorzaak hierin kan liggen op de manier waarop de Google Shopping campagnes zijn gestructureerd.

De Google Shopping campagne structuur heeft invloed op de volgende dimensies:

  • Product-zoekterm relevantie
  • Biedingen

Dit zijn in het kort de twee meest belangrijke dimensies binnen Google Shopping (naast feed optimalisatie).

Effecten voor optimalisaties en resultaat

Aan de ene kant van het spectrum kunnen al de producten in één adgroup gezet worden, echter is dan niet te analyseren en te optimaliseren welke zoekterm gematched is aan welk product. Het kan zo maar zijn dan zoekterm X voor product 1 wel werkt, maar wordt bij uitsluiten helaas ook niet meer vertoond.

Aan de andere kant van het spectrum hebben we één product per advertentiegroep, want dan als voorwaarde heeft dat er een campagne creatie tool in de arm wordt genomen om dit kosten-efficiënt mogelijk te maken.

Het bod is de andere dimensie die middels campagne prioriteiten en uitsluitlijsten gediversifieerd toegepast kunnen worden op:

  • Producten: topproducten, bepaalde merkproducten of producten in de uitverkoop kunnen een hoger bod meekrijgen ten opzichte van producten die niet in deze categorieën vallen.
  • Zoektermen: merk gerelateerde, EAN, of bottom-funnel zoektermen kunnen middels campagne prioriteiten en uitsluitlijsten een hoger bod meekrijgen dan top-funnel/oriënterende en generieke zoektermen.

In ons e-book Wat is de Beste Google Shopping Campagne Structuur? hebben we 5 veelvoorkomende structuren uitgelicht en onderbouwd. We hopen met deze handvaten een beter inzicht krijgt in de manieren van aanpak die mogelijk zijn bij het (her)structureren.

Daarnaast kunnen wij natuurlijk Google Shopping campagne creatie en het beheer uit handen nemen, maar wat wij ook veel doen voor klanten is het éénmalig opzetten en bouwen van een geschikte en relevantie campagne structuur zodat daarna door het eigen team of bestaande bureau het beheert kan worden.

Wil je weten wat wij voor jouw Google Shopping campagne structuur kunnen betekenen? Neem dan direct contact met ons op.