Google Shopping & Pmax Nieuwe Feature: Profit Maximization voor Smart Bidding
Deze nieuwe feature (bied strategie en instelling) zal uitgerold worden in de komende maanden voor Google Shopping en Performance Max campagnes. In het kort richt deze bied strategie zich op het genereren van zoveel mogelijk winst. Dit gebeurt door de kosten van de verkochte producten mee te nemen en zo een (bruto) winstmarge te kunnen calculeren. Dit is al een stap verder dan ROAS, was vaak wordt gezien als een veredelde (bruto) winst.
Wat is er nodig om Profit Maximization uit te rollen?
Om het in te kunnen zetten, heb je twee elementen nodig:
Conversions with Cart Data (conversies met winkelwagengegevens)
CwCD is een uitbreiding op de bestaande conversietracking. Google krijgt inzicht in de samenstelling van bestellingen in plaats van alleen het aangeklikte item en de bestelwaarde.
Cost of Goods Sold feedveld nodig
Cost of Goods Sold is een feedkenmerk waarmee adverteerders Google de kostenstructuur doorgeeft. Deze moet op artikelniveau worden ingediend en actueel worden bijgehouden zodat de calculatie altijd correct is..
Met deze informatie kan Google bekijken welke artikelen zijn gekocht, de kosten bij elkaar optellen en dat bedrag aftrekken van de bestelwaarde. Zo wordt de (bruto) winst berekent waar Google mee aan de slag gaat in haar Smart Bidding en optimalisaties.
LIjkt deze bied strategie jou wat maar heb je CwCD en/of Cost of Goods Sold niet op orde? Wij kunnen je snel en gericht bij helpen. Stuur ons een bericht!

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Google Shopping Toont Prijs “at Checkout”
Er is een beta(?) gaande waarbij Google binnen haar Shopping resultaten de prijs bij checkout toont. Deze aanpassing vergroot de prijs transparantie en zorgt ervoor dat bezoekers geen onverwachte prijsverwachtingen…
Search Engine Land bericht over nieuwe mogelijkheden binnen Google Search (Shopping), zo net voor het zomerseizoen. Zoeken naar deals, wie kent het niet! Google lanceert nieuwe winkelfuncties binnen de Google…
Zowel GMC Next als de ‘oude’ Merchant Center hebben in de Help files verwezen naar een nieuwe functionaliteit genaamd Custom Feed Matching. Google legt het als volgt uit: Use custom…