Google Shopping voor Grote Assortimenten: Hoe Beheer je Duizenden SKU’s Efficiënt?
Het hebben van een groot productaanbod biedt veel kansen qua omzet, afzet, marktaandeel etc, maar hoe beheer je duizenden SKU’s zonder dat jouw advertentiebudget verloren gaat aan inefficiënte campagnes?
Uitdagingen bij grote product assortimenten
Handmatige feed-updates kosten veel tijd
Als je duizenden producten verkoopt, kan het handmatig bijwerken van producttitels, prijzen en beschikbaarheid onmogelijk worden. Daarom raden we je aan om een datafeed manager in de hand te nemen. Wij hebben zeer goede ervaringen met Datafeedwatch.
Niet alle producten zijn winstgevend
Sommige producten hebben lage (absolute) marges of presteren met een lage conversieratio, waardoor je niet volledig los kan op deze producten, ook al zijn ze belangrijk voor je.
Hoe beheer je een groot assortiment op Google Shopping?
1. Automatiseer je productfeed
Zoals bovenstaand aangegeven, gebruik een feedmanagement tool zoals DataFeedWatch, Channable of Feedonomics om automatisch je productgegevens te synchroniseren met Google Merchant Center. Dit voorkomt fouten zoals:
- Verouderde prijzen of voorraadniveaus
- Ontbrekende productinformatie (bijv. GTIN, merknaam)
- Niet-conforme of suboptimale product titels en beschrijvingen
2. Gebruik custom labels voor betere campagnebeheer
Met custom labels kun je je producten segmenteren in campagnes. Enkele voorbeelden:
Label 1: Hoge marge vs. lage marge producten: Geef prioriteit aan producten met hoge marges.
Label 2: Bestsellers vs. slow movers: Zet extra budget in op goedlopende producten.
Label 3: Seizoensproducten: Activeer of deactiveer advertenties afhankelijk van het seizoen.
3. Zet Smart Bidding strategieën in
Niet elk product heeft dezelfde advertentie-uitgaven nodig. Afhankelijk van de categorie of type product (zie punt 2) kun en moet je diversificeren en aparte campagne instellingen gebruiken om dat segment producten de beste kans tot conversie te geven.
Gebruik Smart Bidding-strategieën zoals:
Voor reguliere Shopping campagnes: Target ROAS (Return on Ad Spend)
Voor Performance Max (inclusief Shopping feed): Maximize Conversion Value (met eventuele doel-ROAS).
4. Voorkom verspilling met negatieve zoekwoorden
Bij grote product assortimenten kan jouw budget snel opgaan aan irrelevante zoekopdrachten. Denk eraan dat Google de titels en beschrijvingen gebruikt om de matching te doen met de zoekopdracht. Google neemt dit heel letterlijk.
Bijvoorbeeld:
Jij verkoopt iPhone hoesjes, Google zal je ook matchen op ‘iPhone kopen’. Binnen Shopping is het gebruikelijk dat er altijd veel irrelevant verkeer uitgesloten moet worden. Hou dit periodiek goed bij en sluit consistent uit.
5. Test en optimaliseer continu
Bij duizenden SKU’s is het onmogelijk om alles handmatig te testen. Gebruik A/B-testen (via Datafeedwatch bijvoorbeeld) om:
- Verschillende producttitels te testen
- Te kijken welke productafbeeldingen beter presteren
Conclusie
Of je nu worstelt met prijspariteit of het beheren van een grote product assortimenten, slimme tools en datagedreven beslissingen helpen je om winstgevend te worden en te blijven.

Gratis adviesgesprek
Gianluigi en Mark helpen meerdere ondernemers met hun online groei.
Gratis adviesgesprekGerelateerde blogs
Google heeft een nieuwe tag template geïntroduceerd in Google Tag Manager specifiek voor verbeterde conversiemeting: de “Google Ads User-provided Data Event” tag. Deze tag maakt de implementatie van Enhanced Conversions…
Google Merchant Center Opgeschort: De Meest Voorkomende Redenen en Hoe Nu Verder? Als adverteerder zijnde hoeven we je niet uit te leggen wat Google Merchant Center is. Het is de…
Dat er een natuurlijke variatie en schommeling zit in resultaten van Google Ads en Google Shopping, is niet meer dan logisch. Denk aan maandelijkse cycli waarin er salaris uitbetalingen zijn,…