Google heeft de Google Shopping omgeving in de Verenigde Staten omgegooid, hier wordt er meer over verteld. Wat eerst een kale beginpagina was, is nu gestileerd. De nieuwe omgeving is op zowel mobiel als desktop te ervaren.

De homepage is gepersonaliseerd. Of we dat nu een goed idee vinden is een tweede. Gepersonaliseerde content werkt enerzijds relevant, anderzijds, wanneer men in een ontdek fase zit, kan het belemmerend werken.

Nieuwe Google Shopping omgeving in de Verenigde Staten

Wanneer de bezoeker een product wil kopen, kan het uit drie opties kiezen:

  • Online bestellen
  • Vlakbij een offline/stenen winkel kopen
  • Direct via retailers

Zelf vinden we de twee volgende functionaliteiten het meest praktisch en interessant.

Price Tracking
Daarmee kunnen producten gevolgd worden, personen krijgen een melding wanneer het product elders een lagere prijs heeft.

Dit is vooral handig voor feestdagen of producten die op de lange baan geschoven kunnen worden, waar het wachten op een betere prijsdeal mogelijk is.

Lokaal producten vinden
De andere functionaliteit is dat via de vernieuwde Google Shopping omgeving ook producten in de –fysieke- buurt te vinden zijn.

Google Shopping lokale producten vinden in nieuwe omgeving VS

Dit is weer handig voor producten waar haast bij geboden is, wat ‘in the moment’ gekocht moet worden.

Als laatste, mensen kunnen direct via Google kopen waarbij Google ook een garantie geeft.

Rijst de vraag, is dit een online variant van fysieke retail of wordt het alleen maar aantrekkelijker gemaakt om eventuele ROPO-effecten bij veel hybride retailers te faciliteren?